Při záchraně motorkáře buďte opatrní, ať nepoškodíte míchu

9. květen 2012
Motožurnál , Motožurnál

Jízda na motorce je často opojná, nabitá adrenalinem – prostě zábava. Na druhou stranu, když se necháme unést, může být jízda v jedné stopě nebezpečná. Na rozdíl od auta chybí karosérie, pásy nebo airbagy. Bývá zvykem, že k nehodě motorkáře prakticky vždy kromě policistů vyráží i záchranka. Často letecká. Věděli byste, co dělat a jak poskytnout první pomoc zraněnému motorkáři? V čem je to jiné než při nehodě auta?

Komplikované zlomeniny, těžké úrazy trupu a hlavy. To jsou podle Jana Křičky, lékaře, který často létal s vrtulníkem právě k nehodám motorkářů, nejčastější zranění.

„Setkáváme se s mnohočetnými oděrkami a plošnými zraněními. Jde o velmi závažná zranění. Úrazy na motorce jsou spojeny se zlomeninami končetin nebo páteře a s poraněním měkkých částí. Zvlášť u řidičů motorek, kteří nejsou vybaveni patřičnými ochrannými prvky, ať už se jedná o oblečení, helmu nebo něco jiného,“ říká.

Zkusme se vžít do situace, kdy jsme svědky nehody motorkáře. Není to příjemná představa, ale tato situace nastat může. Je lepší být připraven.

Nejdříve ze všeho zabezpečíme místo nehody a zavoláme záchranku na známém čísle 155. „K podobnému pacientovi byste měli přistupovat s vědomím, že má zřejmě poraněnou míchu a zlomeniny dlouhých kostí končetin. Manipulace s pacientem by měla být minimální,“ radí lékař.

„Pacienta velmi opatrně, například za pomoci dalších svědků, otočíme na záda. Je třeba zjistit, zda je při vědomí. Pokud ne, pohledem na hrudník byste měli zjistit, zda dýchá,“ doplňuje.

Jestli zraněný nedýchá, je nutné začít s oživováním. Tady mohou nastat komplikace. Každý motorkář by totiž měl nosit helmu. Tu musíme sundat velmi opatrně.

Drobné odřeniny si můžete ošetřit sami

„Musí spolupracovat dva zachránci. Jeden fixuje ve směru krční páteře za dolní čelist hlavu, druhý velmi opatrně – rozhodně ne kroutivým pohybem – sundá helmu z hlavy. Musíte být opatrní, abyste neporanili míchu v případě poranění krční páteře,“ říká lékař.

Pokud stále nedýchá a nenahmatali jsme tep, začneme s laickou resuscitací. Mírně zakloníme hlavu, aby se uvolnily dýchací cesty, a po 30 stlačeních hrudníku dvakrát zraněného prodýchneme – tedy poskytneme dýchání z úst do úst.

Typické zranění motorkářů – alespoň u těch, kteří vyjedou jen v tričku a v kraťasech – je silniční lišej, tedy plošná odřenina. Velké odřeniny se řadí mezi těžká zranění. Malé odřeniny si můžeme ošetřit sami. Připravte se na velkou bolest.

„V případě, že rána není hluboká a jste vybaven na to si ji ošetřit sám, bude stačit čistá voda, sprcha, rýžák a kartáček. Jde o velice bolestivé a nepříjemné ošetření. Zranění nakonec ošetříte dezinfekcí a přikryjete sterilním materiálem.“

Pokud si nejste jisti v poskytnutí první pomoci, nechte se vést radami operátora nebo operátorky záchranné linky. Po telefonu už bylo zachráněno mnoho životů.

autor: bob
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.