Polské skleněné ozdoby krášlí hlavně luxusní americké stromečky. V boji s čínskou konkurencí zatím neprohrály

Největší audioportál na českém internetu

Oblíbené jsou retro ozdoby, sklárna Szkło-Dekor ale experimentuje, aby držela krok a zůstala originální | Foto: Kateřina Havlíková, Český rozhlas

Zápisník Kateřiny Havlíkové

Sklárna v polském Piotrkowie Tribunalskim má ve světě velké jméno. Její ručně vyráběné vánoční ozdoby vždy směřovaly hlavně na západ – do Velké Británie a ještě dál. Dodnes je nabízejí velké americké obchodní domy s luxusním bytovým vybavením a dekoracemi jako Gump's nebo Hallmark. Domácí zákazníci ale dávají přednost levnější čínské konkurenci.

Procházíme přízemím poměrně malé manufaktury – sklárny Szkło-Dekor, která vyrábí skleněné vánoční ozdoby. Kolem nás se to hemží dětmi, které sem jezdí na školní výlety.

Ve sklárně už dnes většinu tvarů vyrábí ve formách

„Máme tu dva takové sály, dílny, které jsou připravené pro školní výlety. Děti tam dostanou skleněné ozdoby a zdobí si je, jak chtějí. Naši zaměstnanci jim ukazují, jak na to. Denně nám sem přijede patnáct autobusů, takže touto dobou polovina našich zaměstnanců tráví čas prací s dětmi. V Piotrkowie jsme teď největší turistická atrakce,“ usmívá se Zbigniew Bartuzi, ředitel firmy Szkło-Dekor.

Chvíli postáváme ve dveřích jedné z dílen. Stoly nedaleko od nás se hemží štětci, stojánky a kyblíky s lepidlem nebo třpytkami a perličkami. Záhy ale přecházíme na opačný konec sklárny, kde skláři foukají a tvarují skleněné ozdoby. Po cestě mi Zbigniew Bartuzi říká, že kvůli cenám už dnes ručně foukají jen málo ozdob. Na zbytek mají stroje a formy.

Všechny barvy duhy

Jeden ze sklářů si sedá za dlouhý bytelný stůl s nástroji. Varuje mě, že bude hlučno. A je. Zapíná totiž hodně silný plynový kahan. Místnost vyplňuje hučení plamene, ve kterém nahřívá skleněnou trubici, až se jakoby roztéká do stran, a takto žhavou ji vkládá do formy a s její pomocí vyfoukává tvar pejska. Za den prý vyrobí maximálně 250 takových ozdob.

Dříve v barvírně používali stovky barev, dnes jsou jich tisíce

Míjíme dílnu, kde ozdoby stříbří. Nikdo v ní totiž zrovna není, jen sušicí trouby, a směřujeme do barvírny, kde sedí paní Irena obklopená desítkami, možná stovkami kyblíků barev.

„Proces máčení je u každého druhu ozdoby jiný. Záleží na tom, jestli je jednobarevná, žíhaná, duhová. Ale všechny ozdoby nakonec musí uschnout – buď tady v tunelu, ve speciální mašině,“ ukazuje na stroj, který vyplňuje dobrou třetinu místnosti, „nebo na stojáncích na stolech. Jak vidíte, jsou tu barvy různého druhu. Dřív bývalo barev dvě stě, dnes jich máme asi dva tisíce. Takže pořád musíme vymýšlet, jak to sem všechno vtěsnat.“

Držet krok s dobou

Pro oči nejzajímavější práci ale bezesporu odvádí šikovné ruce dam v dekorační dílně. Tady vznikají obrázky, nápisy, geometrické obrazce, vzorce pokryté třpytkami i perličkami.

Populární jsou osobní věnování a připomínky důležitých událostí

Třicet let tu ozdoby zdobí paní Grażyna: „Píšu věnování na ozdoby, to nezabere moc času. Ale obrázky, to už je pracnější. Je to pestrá práce, pořád se učíme nové věci. Nové způsoby nanášení třpytek, textilu, nové vzory. Sledujeme módu, musíme naplnit představu klientů.“

Před sebou má ježatý stojánek, na kterém zrovna schnou kulaté ozdoby se jmény párů nebo letos narozených dětí. Nápisy ale nepokrývají celou ozdobu. Z druhé strany bývá místo na obrázek – třeba květ vánoční hvězdy nebo zasněžený kostelík.

„Ozdoby potom kontroluji, jestli nemají kaz, balím, značkuji,“ vypráví paní Bożena, která ve sklárně pracuje také více než třicet let. Vzpomíná, že v prvních letech práce ve sklárně dostala ozdoby, které od té doby krášlí i její domácí vánoční stromek. „Už jsou to letité ozdoby, ale jsou pořád krásné. A připomínají mi, že jsem tu ráda,“ směje se.

Paní Grażyna maluje ozdoby už 30 let

Boj o trh

Sklárna Szkło-Dekor funguje v Piotrkowie Tribunálském od 50. let a ve světě si za ta desetiletí vydobyla zvučné jméno. Jak ale Zbigniew Bartuzi připouští, udržet se na trhu je stále těžší.

„V Polsku prodáváme opravdu málo. Tady v obchodech převažují ozdoby z Číny, ať už skleněné, nebo plastové. Ani v Evropě to není o moc lepší. Dodáváme ozdoby jen do nejdražších obchodních domů, naším největším odběratelem je tak americký trh, i když i tam narážíme na konkurenci z Číny,“ popisuje ředitel.

Čtěte také

„Polské ozdoby měly ve Spojených státech vždycky dobré jméno, proto tam Polsko bylo dlouhá léta jejich hlavním dodavatelem. Američané jsou ochotní utrácet za vánoční dekorace i tisíce dolarů a naše ozdoby jsou drahé, dražší než ty čínské.“

Originalita se cení

Kvůli krizi, kterou ve světě vyvolala epedemie covidu, ale několik tradičních odběratelů polských ozdob zkrachovalo. Piotrkowská sklárna proto musela propustit část zaměstnanců. Navíc se každý rok potýká s rostoucími cenami materiálu a hlavně energií, na které je provoz nákladný.

S nepřízní na různých trzích se snaží vyrovnat, aby řemeslo přežilo. Hledá nové zákazníky a ve výrobě experimentuje. Například k broušení drobných vzorů využívá i laser, zkouší nové technologie tisků, ale pokukuje také po možnostech umělé inteligence. Podle ředitele Zbiszka Bartuziho se totiž cení hlavně odlišnost a každá sklárna se snaží být mezi ostatními producenty ozdob skutečným originálem.

Související