Pojištění elektroniky: může pomoci, ale má i svá rizika

3. listopad 2014
Žurnál servis

Největší audioportál na českém internetu

Mobilní telefon | Foto: Fotobanka RGBStock

Právník dTestu Miloš Borovička o úskalích pojištění elektroniky

K mobilnímu telefonu nebo tabletu velcí prodejci často nabízejí připojištění. Má vás krýt pro případ, kdy si mobil rozbijete nebo vám ho ukradnou. Je to výhodná služba, nebo se může nevyplatit? Ptali jsme se právníka dTestu Miloše Borovičky.

Když si elektroniku pojistíme, rozhodně nemáme jistotu pro všechny situace. „I tyto pojistky obsahují výluky a často nepokrývají situaci, kdy nám telefon nebo tablet ukradnou, třeba i ze zavřeného vozu. Někde musíme počítat s amortizací, takže nedostaneme za tu věc plnou částku, protože stárne. Někdy je tam spoluúčast,“ vypočítává možné slabiny pojistek Borovička.

Opravdu nevýhodná pak může být pojistka v případě, že prodejci využijí pojištění a nesprávně řeší reklamaci v záruční lhůtě. „Prodejci i běžné vady vyhodnocují jako pojistnou událost, a nemusí dodržet třicetidenní lhůtu, kterou známe z vyřizování reklamací. Chtějí, aby všechny škody proplatila pojišťovna, což může trvat až tři měsíce,“ varuje právník.

Navíc z pojištění vám prodejce může za zboží, které nejde opravit, dát výrobek „srovnatelný kvalitou a cenou“, nebo uhradit cenu bez amortizace a spoluúčasti; při reklamaci má člověk nárok na zaplacení plné kupní ceny.

dTest si dal práci a srovnal podrobně podmínky největších prodejců elektroniky a jejich pojistek. Jednoznačný verdikt o tom, která pojistka je „nejlepší“, ovšem nevynesl.

„Každý prodejce to má úplně jinak. Každá pojistka kryje trochu jiná rizika a má různé výluky, a tak dále. Častá je i spoluúčast, takže i když máme pocit, že nám telefon rychle vymění, budeme si ve skutečnosti muset za jeho opravu nebo výměnu připlatit třeba deset procent z ceny. Jeden z prodejců má amortizaci, takže každý měsíc odečítá dvě procenta z ceny – takže za dva roky nedostanete ani polovinu ceny přístroje,“ vypočítává Borovička.


Pokud se pro pojistku rozhodneme, prohlédněme si pojistné podmínky, protože se liší podmínky pro uplatnění škody: například musíme nahlásit na policii, pokud nám telefon ukradnou, aby nám ho pojišťovna proplatila, a podobně.

A kdo by měl o pojistce určitě uvažovat? „Pokud vím, že mi telefon pořád padá a bojím se koupit si chytrý telefon, protože dotykový displej se rozbije poměrně rychle, tak bych o tom uvažoval. Dále bych o tom uvažoval v případě dětí. Když děti chodí do školy, telefony pořád ztrácejí, a stává se, že se telefony i kradou,“ radí právník.

autor: Karolína Procházková