Pavel Maurer: Na ceně nezáleží. I drahé restaurace můžou prosperovat

27. duben 2014
Glosa Pavla Maurera

Restaurace krachují, lidé už do nich nechodí na večeře, ale jen na pivo. I ti majetnější si pečlivě vybírají, do kterého podniku zajít. Neřešitelná situace? Pavel Maurer to nevidí černě.

Před rokem vyšla dramatická statistická zpráva společnosti Czech Credit Bureau, která sleduje firemní bankroty. Píše se v ní, že denně u nás zkrachují dvě restaurace! A prý bude ještě hůř! Já na to zase říkám, že podle mých záznamů se mi každou chvíli hlásí nějaký nově vybudovaný podnik. Hospůdky, restaurace a bary v některých regionech naší malé vlasti rostou jako houby po dešti.

Tak jak to vlastně je? Že by na místo zkrachovalého podniku, přišel někdo nový, dostal lepší podmínky, nižší nájem a jede se dál? Nebo je to jenom přirozený proces kapitalismu v plenkách?

Jaký je pravý důvod krachu restaurací? Majitelé si stýskají, že obvyklou příčinou je nedostatek hostů. Ti, kteří chodili pravidelně na večeři, dnes přijdou jen na pivo, dají si dva kousky a jdou domů na televizi a na lacinějšího lahváče ze supermarketu.

Čtěte také

Podle výzkumu prý chodí do restaurací přes 35 % hostů méně často než v roce 2011. A ti, kteří zůstali věrní a neomezili své návštěvy, přece jen začali více kontrolovat svoji peněženku. Pijí malá piva, objednávají si levnější víno a „panákují“ čím dál méně.

Je však spousta restaurací, které jsou docela drahé a prosperují výborně! Celý problém je v tom, že nezáleží na ceně. Jde o to, zda má restaurace dobrý koncept, zda vnímá, co si přeje její cílová skupina zákazníků, a zda dokáže tyto tužby vycítit a jít jim v ústrety.

Někteří odborníci tvrdí, že movitější lidé chodí do restaurací stále víc, ale pozorně si vybírají kam. Chtějí kvalitu, milou obsluhu a pěknou atmosféru. Za to jsou ochotni si připlatit. Restaurace či hospůdky „obyčejnější“ musí také myslet na to, jak potěšit zákazníky.

A věřte, že to není jen sleva za každou cenu, ale třeba kreativní jídelní lístek, změna pivního dodavatele nebo živá hudba v podání nezaměstnaného muzikanta. Restaurace nekrachuje proto, že ztrácí hosty, ale proto, že nemá nápad, jak si je udržet.

autor: Pavel Maurer
Spustit audio