Pavel Maurer: Cena zlatavého moku roste, potvrzuje výzkum. I tak je stále české pivo nejlepší a nejlevnější

17. prosinec 2017
Glosa Pavla Maurera

Kvalita piva v Česku podle Pavla Maurera roste. Společně s kvalitou se ale pomalu zvedá i cena. Lidé za pivo zaplatí nejvíce v turisticky oblíbených lokalitách. Cizinci jsou přesto s cenou piva u nás spokojeni.

Pivo se pomalu, plíživě a nenápadně pořád malinko zdražuje. Všimli jste si? Nedávno jsem si prostudoval výzkum několika nadšenců, kteří velmi zodpovědně a pravidelně hodnotí některé významné pražské pivnice a je to tak.

Například v roce 2016 zdražili pivo téměř ve všech sledovaných hospodách. Z celkově hodnocených třiadvaceti hospod zdražily všechny až na jednu. Jen jedna jediná nezvýšila cenu ani o desetník. Zatímco jiný hostinský ocenil náš národní nápoj o korunu na půllitru, jiný o tři a některý dokonce o pět korun na jednom čepovaném půllitru piva.

Důvody zvyšování cen piva jsou různé. Pokud bohorovně zapomenu na takové detaily jako třeba měnící se cenu vody, zdražující se suroviny, chmel, dopravu, DPH, ale také neustálé větší zatěžování administrativy, pak neméně významnou roli sehrává genius loci, tedy lokalita, kde se hospůdka, výčep či restaurace nachází.

Ono na Staroměstském náměstí se zdražuje asi v jiné pohodě než v Kardašově Řečici. Zahraniční občan, který často tvoří 90 % návštěvníků restaurací, na které naráží, když se potácí po atraktivních turistických trasách, tak ten vůbec netuší ani neřeší, jestli za sklenici piva zaplatí čtyřicet pět, čtyřicet osm nebo šedesát korun.

Starý pivovar v areálu jindřichohradeckého zámku

Pořád jsou to pro něj nějaká dvě, tři eura, takže je v klidu pod cenovým evropským poměrem a navíc ochutná, pokud natrefí na zkušeného výčepáka, velmi kvalitně ošetřené české pivo a to v mnoha variantách. Hrdost některých výčepáků je mnohdy úžasná.

Je skvělé, že dnes některé pivovary investují nejen do svého produktu, ale také do školení a vzdělávání těch, kteří pivo na konci celého výrobního procesu mohou buď úplně pohřbít, nebo naopak vyladit do neuvěřitelné chuťové kvality.

Cena piva na českém trhu se mění rozhodně spíše nahoru. To je jasné. Na druhé straně přiznejme si, že máme pořád ještě jedno z nejlacinějších piv na světě a současně i nejlepších. To jsou dobré dva důvody, proč se nemáme rozčilovat, když se ceny malinko houpou nebo když podnik využije situace, že je na exkluzivním místě. Za to se prostě všude na světě platí víc.

Zmrzlina na Champs-Élysées nebo kafe na Times Square budou vždy o něco dražší než o dvě ulice za rohem. Taková jsou pravidla hry. Podstatné je, že když už platíme více, očekáváme nejvyšší kvalitu a nejsme ochotni ve svých nárocích ustoupit ani o milimetr. Proč bychom také měli.

autor: Pavel Maurer
Spustit audio