Ostravský supermarket zavádí speciální návštěvní řád

4. únor 2002
Co nás pálí , Co nás pálí

Tentokrát nás pálí, že ostravský hypermarket Carrefour chce zavést kvůli Rómům návštěvní řád. Ochranka obchodního centra tak chce vyřešit spory se skupinami olašských Rómů, kteří tam tráví dlouhé hodiny. Rómští aktivisté ale tento krok odsuzují. Podle nich je to vůči Rómům diskriminující opatření.

Zástupci supermarketu, Rómů i policie už o vzniklém problému jednali. Výsledkem je, že v supermarketu bude vyvěšen tzv.návštěvní řád, kde bude napsáno, že všichni návštěvníci bez rozdílu pleti a vyznání se budou muset chovat slušně, jinak budou vykázáni. Rómský aktivista Mikoláš Horváth však upozorňuje, že většinu problémů v Carrefouru mají na svědomí pouze olašští Rómové. Podle něj je tzv. návštěvní řád diskriminací všech Rómů.

Mikoláš Horváth: Jestliže nikdo něco nekonzumuje, hodinu, dvě, od toho je ochranka, aby ho tam odsud vykázala. Já si myslím, že ten návštěvní řád je úplný nesmysl, to je zase nějaký blábol. To je zakrývání nějaké neschopnosti personálu nebo pracovníků ochranky, jestliže si tam nedokáží udělat pořádek. Zase to vyvolává vůči Rómům určitou averzi.

Přestože na zmiňovaném jednání byli i zástupci policie, samotný ostravský policejní ředitel Rostislav Pavliska o návštěvním řádu nevěděl.

Rostislav Pavliska: Já nevím o tom, o nějakém řádu tam nevím ani, ale o tom problému vím, že se tam zdržují skupiny lidí, že to vyvolává problémy.

Poté, co jsme je s obsahem návštěvního řádu seznámili, policejní ředitel Rostislav Pavliska uvedl, že jde o příliš obecné formulace.

Rostislav Pavliska: Jak si představujete, že se chovám slušně nebo neslušně? Používáte termín toho návštěvního řádu, já se ptám, kdo definuje, co je slušné chování.

Takže si myslíte, že by to mělo být více precizováno?

Rostislav Pavliska: Jinak to je podle mě bezzubé.

Ostravský právník Vladimír Ježek se domnívá, že vznik návštěvního řádu má vést pouze k jedinému. Zaměstnanci supermarketu budou mít papír na to, aby nemuseli Rómy obsluhovat.

Vladimír Ježek: Já myslím, že to tam směřuje, tím směrem, ovšem zřejmě se to nebude dát prokázat, takže to bude obtížně napadnutelné. Leda, kdyby byla zavedena taková praxe, to by ale muselo být několik doložených případů a víme, že to je velmi obtížné. Já sám zastupuji teď několik takových případů, kdy je to u soudu, to je běh na dlouhou trať. Je to žalováno jako na ochranu osobnosti.

Tuto domněnku potvrzuje ze své osobní zkušenosti i rómský aktivista Mikoláš Horváth. Toho i s rodinou právě v jedné restauraci supermarketu Carrefour odmítli obsloužit.

Mikoláš Horváth: Já jsem podal trestní oznámení na ten Carrefour s tím, že jsem tam šel úplně slušně, poprvé v životě. To tam myslím ještě olašští Rómové nechodili. Oni mě neobsloužili. Já jsem to dal na policii a policie mi odpověděla, že to je prostě bezpředmětné, odložili to.

Vedoucí bezpečnostní služby Carrefouru v Ostravě, který se nepředstavil, se o vzniklém problému odmítl bavit.

Vedoucí bezpečnostní služby: Podívejte se, co se týká styku s médii, já vás musím odkázat na centrálu naší pražskou.

Vyjádření vedení pražského supermarketu se nám nepodařilo získat. Policie přitom potvrzuje, že v tomto obchodním centru dochází například ke kapesním krádežím. Podle policejního ředitele to však není nijak dramatický počet případů. Daleko více kapesních krádeží se stává v prostředcích městské hromadné dopravy.

Přepisy pořadů zajišťuje Česká informační agentura . Texty neprochází korekturou.

autor: ada
Spustit audio