OSA není jen pasivním příjemcem peněz, podporujeme mladé autorské kapely, upřesňuje její šéf
Osmého ledna v nové budově Národního muzea začíná výstava OSA 100, která průřezově mapuje sto let činnosti této organizace. Roman Strejček je předseda představenstva Ochranného svazu autorů. Jak se mu daří držet krok s dobou? A čemu všemu se OSA věnuje?
OSA zastupuje skladatele a textaře, což prý veřejnost zaměňuje s kapelami a zpěváky. „Autoři často nebývají členy kapel a jejich díla se široce užívají na koncertech, v rádiu a televizi. Protože není v jejich silách, aby si užití svých děl ohlídali, nastupuje OSA,“ vysvětluje Strejček.
Čtěte také
Doba ochrany uměleckého díla trvá sedmdesát let od smrti posledních žijících spoluautorů, pak už je dílo volné a není nutné za jeho užití platit. OSA má na starost zhruba tři a půl milionu autorů ve více než sto zemích. „Autorskou odměnu rozúčtujeme podle stopáže skladeb. Odměna pro české a zahraniční autory je stejná.“
Pocit, že hudba na internetových platformách je zdarma, je mylný. Autorské honoráře platí provozovatel platformy, třeba Spotify nebo v případě YouTube Google. Každý, kdo chce používat hudbu na svých webových stránkách, musí získat souhlas autora. „Někteří autoři si odměnu nenárokují. To záleží na účelu stránek,“ upřesňuje šéf OSA. Ani v případě benefičních koncertů OSA poplatky nevymáhá.
Čtěte také
Kritérium účelu platí i pro živnostníky: „Když někdo ve své provozovně pouští hudbu, tak za účelem prospěchu. Existuje řada studií ohledně vlivu hudby na spotřebitelské chování zákazníků.“ Proto má OSA e-shop, na němž si živnostník vypočítá autorskou odměnu, kterou by měl platit. „Když souhlasí, vygenerujeme mu návrh licenční smlouvy.“
Podle Strejčka však OSA není jen pasivním příjemcem peněz. „Založili jsme projekt Partnerství, v němž pracujeme s mladými autorskými kapelami. Pořádáme workshopy s profesionálními producenty, kteří je učí, jak komunikovat na pódiu a podobně.“ Před dvěma lety spustili Songwriting Camp, kde se schází mezinárodní skupina autorů. „Jedním z nich byl i Albert Černý z Lake Malawi a vznikla tam skladba, se kterou se dostal do finále Eurovize.“
Související
-
Žijeme v pseudo-korektní době. Přijde mi to jako pokrytectví, přiznává frontman kapely Mňága a Žďorp
Kapela Mňága a Ždorp vydává čtrnácté studiové album Třecí plochy. „Furt nás baví popisovat svět okolo, a ještě se u toho bavit,“ říká frontman Petr Fiala.
-
Pro 5G sítě budeme potřebovat nové mobilní telefony, nastiňuje Lukáš Polák
Lukáš Polák z webu Digitální rádio vysvětluje, co všechno znamená přechod na DVB-T2. Část pásma, kterou používalo televizní vysílání, se uvolní pro mobilní sítě 5G.
-
Jsme tak trochu Dominika a Veronik, říkají vítězové StarDance X
Jejich číslo na píseň Hany Hegerové dojalo porotu, publikum v sále i diváky u televize. „Tam se stalo něco mezi nebem a zemí,“ je přesvědčená Veronika Khek Kubařová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.