OSA není jen pasivním příjemcem peněz, podporujeme mladé autorské kapely, upřesňuje její šéf

Streamování hudby pro nás znamená vzrůstající objem dat, který musíme zpracovat, abychom vypočítali honorář pro autory, uvádí šéf OSA Strejček
Osmého ledna v nové budově Národního muzea začíná výstava OSA 100, která průřezově mapuje sto let činnosti této organizace. Roman Strejček je předseda představenstva Ochranného svazu autorů. Jak se mu daří držet krok s dobou? A čemu všemu se OSA věnuje?
OSA zastupuje skladatele a textaře, což prý veřejnost zaměňuje s kapelami a zpěváky. „Autoři často nebývají členy kapel a jejich díla se široce užívají na koncertech, v rádiu a televizi. Protože není v jejich silách, aby si užití svých děl ohlídali, nastupuje OSA,“ vysvětluje Strejček.
Čtěte také
Doba ochrany uměleckého díla trvá sedmdesát let od smrti posledních žijících spoluautorů, pak už je dílo volné a není nutné za jeho užití platit. OSA má na starost zhruba tři a půl milionu autorů ve více než sto zemích. „Autorskou odměnu rozúčtujeme podle stopáže skladeb. Odměna pro české a zahraniční autory je stejná.“
Pocit, že hudba na internetových platformách je zdarma, je mylný. Autorské honoráře platí provozovatel platformy, třeba Spotify nebo v případě YouTube Google. Každý, kdo chce používat hudbu na svých webových stránkách, musí získat souhlas autora. „Někteří autoři si odměnu nenárokují. To záleží na účelu stránek,“ upřesňuje šéf OSA. Ani v případě benefičních koncertů OSA poplatky nevymáhá.
Čtěte také
Kritérium účelu platí i pro živnostníky: „Když někdo ve své provozovně pouští hudbu, tak za účelem prospěchu. Existuje řada studií ohledně vlivu hudby na spotřebitelské chování zákazníků.“ Proto má OSA e-shop, na němž si živnostník vypočítá autorskou odměnu, kterou by měl platit. „Když souhlasí, vygenerujeme mu návrh licenční smlouvy.“
Podle Strejčka však OSA není jen pasivním příjemcem peněz. „Založili jsme projekt Partnerství, v němž pracujeme s mladými autorskými kapelami. Pořádáme workshopy s profesionálními producenty, kteří je učí, jak komunikovat na pódiu a podobně.“ Před dvěma lety spustili Songwriting Camp, kde se schází mezinárodní skupina autorů. „Jedním z nich byl i Albert Černý z Lake Malawi a vznikla tam skladba, se kterou se dostal do finále Eurovize.“
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Přívod paliva do motorů byl vypnutý, divili se piloti. Před pádem letadla Air India ztratily motory výkon
-
Slovensko chce do úterý dohodu ohledně plánu ukončit dovoz ruského plynu do EU, řekl premiér Fico
-
Alena se nehýbe a nemluví, přesto dokáže tvořit weby. ,Kliká‘ totiž pomocí očí
-
Slovenská veřejnoprávní STVR ztrácí na objektivitě, říká analýza. Dělá pozitivní PR vládní koalici