OSA není jen pasivním příjemcem peněz, podporujeme mladé autorské kapely, upřesňuje její šéf

Roman Strejček ze sdružení OSA
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Roman Strejček ze sdružení OSA

Osmého ledna v nové budově Národního muzea začíná výstava OSA 100, která průřezově mapuje sto let činnosti této organizace. Roman Strejček je předseda představenstva Ochranného svazu autorů. Jak se mu daří držet krok s dobou? A čemu všemu se OSA věnuje?

OSA zastupuje skladatele a textaře, což prý veřejnost zaměňuje s kapelami a zpěváky. „Autoři často nebývají členy kapel a jejich díla se široce užívají na koncertech, v rádiu a televizi. Protože není v jejich silách, aby si užití svých děl ohlídali, nastupuje OSA,“ vysvětluje Strejček.

Doba ochrany uměleckého díla trvá sedmdesát let od smrti posledních žijících spoluautorů, pak už je dílo volné a není nutné za jeho užití platit. OSA má na starost zhruba tři a půl milionu autorů ve více než sto zemích. „Autorskou odměnu rozúčtujeme podle stopáže skladeb. Odměna pro české a zahraniční autory je stejná.“

Pocit, že hudba na internetových platformách je zdarma, je mylný. Autorské honoráře platí provozovatel platformy, třeba Spotify nebo v případě YouTube Google. Každý, kdo chce používat hudbu na svých webových stránkách, musí získat souhlas autora. „Někteří autoři si odměnu nenárokují. To záleží na účelu stránek,“ upřesňuje šéf OSA. Ani v případě benefičních koncertů OSA poplatky nevymáhá.

Kritérium účelu platí i pro živnostníky: „Když někdo ve své provozovně pouští hudbu, tak za účelem prospěchu. Existuje řada studií ohledně vlivu hudby na spotřebitelské chování zákazníků.“ Proto má OSA e-shop, na němž si živnostník vypočítá autorskou odměnu, kterou by měl platit. „Když souhlasí, vygenerujeme mu návrh licenční smlouvy.“

Podle Strejčka však OSA není jen pasivním příjemcem peněz. „Založili jsme projekt Partnerství, v němž pracujeme s mladými autorskými kapelami. Pořádáme workshopy s profesionálními producenty, kteří je učí, jak komunikovat na pódiu a podobně.“ Před dvěma lety spustili Songwriting Camp, kde se schází mezinárodní skupina autorů. „Jedním z nich byl i Albert Černý z Lake Malawi a vznikla tam skladba, se kterou se dostal do finále Eurovize.“

Spustit audio

Související