Nová lakovna mladoboleslavské Škodovky patří mezi nejmodernější v Evropě. Auta v ní dělají do barvy kotrmelec

Nová lakovna umožní nárůst výrobní kapacity téměř o čtvrtinu, mimo jiné i díky využití 66 robotů
Nová lakovna umožní nárůst výrobní kapacity téměř o čtvrtinu, mimo jiné i díky využití 66 robotů

V závodě automobilky v Mladé Boleslavi přibyla budova, která převyšuje všechny ostatní. Nová lakovna umožní nárůst výrobní kapacity téměř o čtvrtinu, mimo jiné i díky využití 66 robotů. Škoda Auto se navíc zaměřila i na to, aby byly nové stroje a postupy také ekologičtější.

Michael Oeljeklaus, člen představenstva Škody Auto, se při otevření nové lakovny v Mladé Boleslavi chlubil, že je to nejmodernější zařízení svého druhu v Evropě. Automobilka se snažila, aby nová lakovna byla zároveň výrazně ekologičtější než stávající provozy. Jako vůbec první na světě například použila takzvanou příčnou sušku.

Je to v podstatě tunel, kudy projíždějí nalakované karoserie a teplý vzduch proudící kolem nich je suší. Doteď se karoserie pohybovaly suškou lidově řečeno čumákem napřed. Teplý vzduch na ně foukal zboku a proudil po jejich povrchu. Teď linka posouvá vozy tunelem bokem napřed a vzduch tak proudí do motorového prostoru auta.

Sušení zevnitř je rovnoměrnější

Zní to možná banálně, pro proces sušení to má ale velké důsledky, říká Aleš Procházka, který má na starosti plánování provozu lakoven.

Nová lakovna jako vůbec první na světě využívá takzvanou příčnou sušku

Zásadní rozdíl spočívá v tom, že vzduch se vhání dovnitř karoserie a odsává se spodem. Tím se karoserie zahřívá zevnitř, kde jsou masivní, silné strukturní plechy. Povrch díky tomu není přepálený, a jak tenké, tak silné povrchy jsou vypálené rovnoměrně jen s malým rozdílem,“ vysvětluje.

Efektivní i úsporná

Takto v nové lakovně suší například antikorozní vrstvu laku. V další fázi lakování pak umí tepelné výměníky foukat horký vzduch na přesně definovaná místa a vyrovnávat tak tepelné rozdíly mezi vysokopevnostními částmi karoserie a odlehčenými plechy.

Spotřeba energie při sušení díky tomu v nové lakovně klesla o pětinu. Podobných čísel, konkrétně 17 procent, dosahují úspory na spotřebovaném bezbarvém laku, a to díky novému složení krycí vrstvy.

Kotrmelec do vany

Nová linka šetří opět už u nanášení antikorozní vrstvy. Dříve dopravník zavezl karoserii do velké vany, kde se díky elektrolýze vody dostala barva do všech částí karoserie. Auto pak zase popředu vyjelo z vany ven. Díky novému systému teď karoserie do vany v podstatě udělá kotrmelec.

Karoserie se zanořuje takzvaným systémem RoDip, kdy se otočí o 180 stupňů. Zanořování musí být postupné, aby se odstranily veškeré vzduchové bubliny, které by procesu lakování bránily,“ popisuje mi znovu Aleš Procházka a naznačuje pohyb karoserie tím, že v ruce otáčí papírové desky.

Předtím, když karoserie zajížděla do vany bez tohoto otočení, tak i při výjezdu z ní vynášela materiál, který pak putoval do dalších výrobních fází. Úspora teď vzniká díky takzvanému otočení v prázdné vaně, kdy se veškerý materiál dostane z karoserie ven,“ uzavírá Aleš Procházka.

Karoserie se do vany s barvou zanořuje takzvaným systémem RoDip, kdy se otočí o 180 stupňů

Obří investice. Vyplatí se?

Do nové ekologičtější lakovny Škoda Auto investovala 214 milionů eur, tedy zhruba 5,5 miliardy korun. Zařízení by také automobilce mělo pomoct zkrátit čekací doby na nové vozy. Až začne běžet naplno, nalakuje každý rok až o 168 tisíc karoserií více.