Nejbezpečněji uložené kulturní dědictví: Francouzi ukryli vzácný fotografický archiv do pevnosti
Ohromný historický komplex budov pevnosti Saint Cyr jihozápadně od Paříže ještě na konci 19. století sloužil k obraně proti nepříteli. Po první světové válce se do něj nastěhovala vojenská meteorologická stanice a dnes v něm najdete jeden z největších fotografických archivů v Evropě, který na několika patrech ukrývá raritní snímky francouzské historie i díla slavných fotografů.
Labyrintem chodem, schodišť a místností bez oken mě provází historik fotografie a kurátor Matthieu Rivallin. Vede mě do jedné z potemnělých místností, kde je několik desítek polic, stolů a skříní. „Máme tady mezi deseti a patnácti miliony fotografií. Podle čísla konkrétní krabice najdeme přesný dokument,“ vysvětluje.
Čtěte také
„Mnoho snímků ještě třídíme, protože neustále přibývají další. Na řazení fotek je nás celkem sedm a každý z nás ročně roztřídí až deset tisíc snímků. To je, myslím, docela dobrá bilance,“ směje se Matthieu a ukazuje mi jednu fotografickou raritu.
Pevnost plná fotografických pokladů
„Dostala se k nám třeba celá kolekce snímků a negativů nazvaná Tvář Francie, vydaná ve 20. letech. Ukazuje nám postupně všechny francouzské regiony a jejich tehdejší obraz. Sbírka vznikla ještě předtím, než François Kollar nafotil svou slavnou kolekci Pracující Francie.“
Také tuhle sbírku francouzského fotografa slovenského původu mají v archivu uloženou, stejně tak i snímky uměleckých sbírek francouzských muzeí. Jen díky nim se během nacistické okupace neztratily nebo nerozkradly.
Pevnost Saint Cyr ukrývá také archivy slavného pařížského Harcourova ateliéru, který fungoval od 30. do 90. let a portrét si v něm nechalo pořídit na 350 tisíc lidí. Mezi nimi i slavné osobnosti jako Jean Gabin. Celkem je ve zdejších zdech uloženo kolem sedmi milionů dokumentů a negativů.
Koudelkovi rezervujeme místo
„Podívejte se ještě na tenhle snímek,“ ukazuje mi Matthieu Rivallin. „Sám o sobě není nijak výjimečný, jedná se o pohled na fasádu pařížské opery, ale je to největší dochovaný snímek na skleněné desce. Byl pořízený těsně před otevřením opery, takže musí pocházet z roku 1875.“
Čtěte také
Scházíme o patro níž, kde má svůj archiv známý francouzský fotograf Willy Ronis. „Podívejte se, kolik tady máme ještě místa. Takže nezapomeňte říct panu Koudelkovi, že pokud by nevěděl, co se svými negativy, my mu tady rezervujeme místo,“ směje se můj průvodce po pevnosti Matthieu.