Vápencové doly v Provence se proměnily v originální galerii. Obrovské obrazy mistrů světového malířství budí obdiv i hrůzu

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Výstava Carrières de Lumières ve vápencových dolech ve francouzském Le Baux en Provence

V krásném městečku Le Baux en Provence, jednom z nejnavštěvovanějších míst jihu Francie, mají neobvyklou turistickou atrakci. Na stěny tamních bývalých vápencových dolů promítají za zvuků hudby obrovské obrazy slavných mistrů. Současná expozice představující obrazy Arcimbolda, Brueghela nebo Bosche potrvá až do ledna příštího roku.

Led Zeppelin a obrazy ze 17. a 18. století jsou celkem zajímavá kombinace. V bývalých vápencových dolech v Le Baux en Provence ovšem není o překvapení nouze.

Christopher Beth, který má na starost celý výstavní prostor, včetně plánování výstav a řady doprovodných kulturních akcí, vypadá, jako by vystudoval uměleckou školu a tato práce je jeho životním posláním. Zdání ale klame. Christpher strávil patnáct let v Cizinecké legii.

Čtěte také

Se zaujetím vypráví o tom, že podobné kino, kde můžete obdivovat plátna malířských velikánů, se tu snaží instalovat každým rokem. V tom loňském tu byl Chagall, před ním Michelangelo a Leonardo. A v tradici hodlají pokračovat i v dalších letech.

Výstava Carrières de Lumières ve vápencových dolech ve francouzském Le Baux en Provence

Velikáni světového malířství pod lupou

Návštěvníci jsou nadšeni. Michelle z Avignonu považuje tento projekt za skvělý nápad. Jednak jsou na velké ploše vidět detaily, kterých by si prý na obrazech běžných formátů ani nevšimla, a navíc se jí líbí, jak je projekce spojená dokonalou synchronizací s hudbou.

Čtěte také

Na stěně se promítají obrazy Arcimbolda, Brueghela a také Bosche. Při pohledu na některé z nich si říkám, jestli to není trochu problém pro dětské návštěvníky.

Podle čtyřicetileté Ingrid z Normandie ovšem děti dnes vidí kolem sebe mnohem větší hrůzy. Pak ale i ona přiznává, že z některých obrazů Bosche opravdu mohou být – mírně řečeno – zaraženy. Je prý na rodičích, aby jim to vysvětlili.

Bosch versus Želvy Ninja

Také kurátor Christophe připouští, že Hieronymus Bosch zpodobňoval křesťanská témata poněkud brutálně, a proto tady upozorňují rodiče, že je potřeba zejména malé děti před některými detaily varovat. Také to je ale prý součást vzdělání.

Výstava Carrières de Lumières ve vápencových dolech ve francouzském Le Baux en Provence

Pro mnohé z dětí je to první zkušenost s uměním v takto vizuální podobě. Nepochybně by jim více konvenovaly rozkvetlé louky na obrazech impresionistů, ale taková želva Ninja běžící na dětských kanálech má k idylickému světu také hodně daleko.

I když tedy peklo v pojetí Bosche, zvláště když mají děti některé zvětšené detaily ve výši své hlavy, asi nepřekoná.