Na slovenské koleje znovu vyjel pancéřový vlak
Největší událost od Slovenského národního povstání, alespoň tedy na železnici. Tak někteří lidé hodnotí ojedinělou jízdu povstaleckého pancéřového vlaku Štefánik. Je to vůbec poprvé od války, kdy obrněná souprava vyjíždí na koleje, a to dokonce ve stejné sestavě jako v povstání. Zasáhne i do rekonstrukce bojů, které svedou členové klubů vojenské historie u stanice Hronec nedaleko Banské Bystrice a ještě jednou 11. září ve Staré Kremničce. Poté železničáři soupravu rozeberou a zůstanou jen fotografie a vzpomínky.
Nádražíčko Hronská Dúbrava v hlubokém údolí Hronu je zatím pusté a jenom ajzboňáci vědí, že vzdálené supění znamená návrat do minulosti. Pancéřový vlak jede pomalu, předpisově zastaví na druhé koleji a z tankového vagónu vyskakuje Peter Oravec, které to celé vymyslel a dotáhl do konce.
"Stojíme na stejném nádraží, kde stál obrněný vlak před prvním bojem. I rekonstrukce bojů bude na stejném místě," uvedl.
Zatímco kotel pobublává a z vagónů vystupují vojáci, ze stráně přibíhají děti, z okolních budov vycházejí domácí a ze dveří nádražního bufetu vykukují překvapené tváře. Za pár minut je vlak v obležení. "Tahle oblast kolem Zvolena a Banské Bystrice je centrum povstání. Žijí tu pamětníci, takže to zajímá každého," říká Rado Knechta a nespouští prst ze spouště fotoaparátu.
Vlak tvoří plošinový vůz, následuje dělový vagón, po něm tankový s otočnou věží, který kryje parní lokomotivu, a sestavu uzavírá kulometný vagón. Nadšencům se podařilo vytvořit věrnou kopii, i když celý originální vagón je pouze kulometný, ostatní vozy museli opravit a dodělat.
Všem dali krycí nátěr podle dobových fotografií, aby vypadal přesně jako v povstání, říká historik Muzea SNP Marian Uhrin. "Do bojů vlaky zasáhly účinně na mnoha místech. Důležitá byla morální podpora vojáků, kteří viděli jenom německé tanky a náhle měli za sebou takovou soupravu."
Když Němci potlačili povstání, pancéřový vlak odvezli do depa v Milovicích u Prahy, kde soustředili všechna obrněná kolejová vozidla. Po válce je armáda přesunula zpátky na Slovensko. Pomalu chátraly a teprve letošní 65. výročí povstání přimělo železniční nadšence k činu.
Ohlas je podle Oravce obrovský. "Uvědomili jsme si, že to není jen čistě železničářský projekt. Je to něco víc, dílo celého národa, a to nemůže stát někde v depu, to lidi musejí vidět," prohlásil.
Povstalci během podzimních bojů v roce 1944 postavili tři obrněné vlaky. Dostaly jména Štefánik, Hurban a Masaryk. Přestože povstání bylo z vojenského hlediska neúspěšné, podle řady historiků je to ten nesvětlejší okamžik slovenské historie, kdy se Slováci chopili zbraní a bojovali za svobodu. Pancéřový vlak je toho jasným důkazem.