Moderní systémy s nočním viděním pomáhají řidičům předcházet srážce s chodcem nebo zvěří
Odpoledne se stmívá čím dál dříve a horší viditelnost může dělat velké problémy hlavně na silnici. Nejvíc nehod se loni stalo mezi 16. a 17. hodinou. Kam řidiče nedohlédne, vidí u nejnovějších aut kamery. Ty infračervené upozorní i na chodce v černém oblečení nebo zvěř schovanou v roští u krajnice.
Venku je černočerná tma a Bernard Hesse z automobilky Peugeot se právě naslepo rozjíždí na malém parkovišti. Místo tachometrů s rychlostí a otáčkami motoru má za volantem obrovskou digitální obrazovku se záběrem z termokamery.
„Když kamera vidí na silnici zvíře nebo chodce, systém kolem objektu nejprve namaluje žlutý rámeček. Pak červený, když se přiblížíte. Následně vydá zvukovou výstrahu, a když nereagujete nebo se blíží srážka, auto zastaví."
Před auto Bernardovi znenadání skočí kolega Nicholas, napodobuje zajíce. Auto ho ihned zaznamená a na displeji zarámuje nejprve žlutě, pak červeně. „Ta technologie je pozoruhodná. Můžeme vidět až 200 metrů před auto," říká Bernard Hesse.
„Jsou dva druhy nočního vidění - aktivní a pasivní systém. Pasivní systém využívá termokameru, která pouze na základě teploty toho daného objektu ho zvýrazní. To používá třeba BMW, naopak Mercedes využívá - podle některých - pokročilejší systém, tzv. aktivní. Ten využívá infračervené světlo a na základě jeho odrazu kamera chytá ten objekt a lépe ho vidí," říká motoristický publicista David Bureš ze serveru Auto.cz
„Chodci chodí v černém oblečení a i ty nejmodernější světla je někdy nedokáží vidět. Takže noční vidění vám určitě pomůže, jelikož na obrazovce auta vám ukáže zvýrazněné ať už chodce nebo zvířata, kterých si i s nejmodernějšími světly nemusíte všimnout," dodává David Bureš.
A že si řidiči letos všímají o něco hůř než třeba loni, říká při pohledu do statistik nehodovosti šéf dopravní policie Tomáš Lerch. „Bohužel s příchodem zimy zaznamenáváme stále vyšší počet tragických dopravních nehod, zejména s účastí chodce. V letošním roce jsme po dvou letech poklesu zaznamenali nárůst počtu usmrcených chodců a to jak v obci, tak i mimo obec. Co se týká sražené zvěře, dlouhodobě narůstá počet střetů se zvěří. I v letošním roce je zde zaznamenán nárůst. Celkově máme zhruba 12% dopravních nehod, které jsou právě střety se zvěří z celkového počtu šetřených dopravních nehod.“
Loni zemřelo na českých silnicích 101 chodců a policie řešila 12 a půl tisíce nehod se zvěří. Obě čísla budou letos pravděpodobně vyšší. Kamery možná vidí dál a mnohdy lépe než řidič. Odpovědnost ale nese právě on a tak nejlepším pomocníkem pro jízdu v šeru a ve tmě, i přes nástup moderních technologií, stále zůstává pozornost za volantem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Kdo bude novým papežem? Mluví se o 12 možných kandidátech, jeden z nich se narodil na Litoměřicku
-
Po smrti papeže: František chtěl poslední odpočinek mimo zdi Vatikánu. Konkláve bude bez české účasti
-
ONLINE: Papež František zemřel kvůli mozkové mrtvici. Náklady na pohřeb uhradí neznámý dárce
-
‚Máš vůbec maturitu?‘ Plzeňský biskup Holub vzpomíná na Františkovu veselost i laskavost