Méně hlučný supersonik. NASA představila prototyp tichého nadzvukového letounu X-59
Po mnoha letech vývoje přišla americká NASA a výrobce letadel Lockheed Martin s novým typem nadzvukového letadla X-59. Stroj s výrazně dlouhou a špičatou přídí má být hlavně tišší než dosavadní nadzvuková letadla. Například letoun Concorde měl zakázáno létat plnou rychlostí nad obydlenou pevninou právě kvůli nadměrnému hluku. Stroj teď čekají zkoušky ve vzduchu. Podle konstruktérů mají ověřit, o kolik se hlučnost podařilo reálně snížit.
Nepříjemně slyšitelnou rázovou vlnu vytváří každé letadlo, které letí rychleji než zvuk. Konstruktéři pokusného letounu X-59 se ji pokusili zmírnit.
„Použili dlouhou příď letounu – je velice ostrá – a díky tomu je rázová vlna méně intenzivní,“ ukazuje Jan Klesa z Fakulty strojní ČVUT na nákresu letadla X-59 špici dlouhou asi jedenáct metrů. Tvoří skoro polovinu délky celého stroje a pilot kvůli ní nemá výhled dopředu. Při řízení proto bude odkázaný na obrazovky.
Čtěte také
Pečlivě vypočítaný
Tvar zkušebního letounu navrhli odborníci z NASA a Lockheed Martin podle počítačových simulací, které trvaly několik let.
„Jsme schopni efektivně modelovat díky rychlým počítačům. Můžeme si rychle zobrazit chování určité geometrie, abychom pochopili, co to udělá s rázovými vlnami. A pak je natáhneme, abychom ztišili tu ránu,“ popsal pro CNET ředitel programu X-59, David Richardson.
Nadzvukové = problematické?
Všechno se ale nedá simulovat v počítači. Letadlo musí nejenom tiše letět nadzvukovou rychlostí, ale hlavně musí být schopné vzlétnout a přistát. „Zkouší se, jestli se nevyskytnou nějaké vibrace, jak se letadlo chová z hlediska řiditelnosti a stability,“ přibližuje Jan Klesa.
Nadzvuková letadla jsou podle něj v podzvukových rychlostech také dost neefektivní. Zatímco ve vysoké rychlosti mají podobnou spotřebu jako běžné letouny, při startu a přistání spotřebují více paliva. A mohou být také hlučnější.
Testování nad pevninou
Právě na testování hlučnosti se NASA zaměří při zkušebních letech prototypu X-59. „Až letadlo odzkoušíme, budeme létat křížem krážem Spojenými státy, abychom nasbírali data o tom, jak lidé reagují na zvuk supersonického letu, a zjistili, jestli je to hluk přijatelný pro veřejnost,“ uvádí společnost na prezentačním videu.
NASA a Lockheed nejsou jediní, kdo se snaží vyvinout tiché nadzvukové letadlo. NASA nicméně slibuje, že po zkouškách zveřejní získaná data, tak aby byla využitelná pro civilní i vojenské účely.
Související
-
Teploty kolem nuly znamenají pro letiště nutnost rozmrazovat letadla. Proč a v jakých případech?
Teploty pod nulou jsou většinou signálem pro pracovníky letišť, kteří se musejí postarat o odmrazení letadel mířících do vzduchu. Dělá se to jen pár minut před startem.
-
Střet letadla s ptákem? Ve 20 procentech dochází k poškození. Jak tomu zabraňují sokolníci?
Na brněnském letišti pracuje sokolník Josef Polášek. Se svými zvířaty pomáhá zabránit letadlům ve střetu s ptáky. Jak taková práce vypadá? A je to práce sisyfovská?
-
Na nákup letadlem? Experti pracují na prvním českém letounu s kolmým startem, může sloužit jako taxi
Budeme jednou ve městech cestovat v letadlech s kolmým startem? Nejen čeští experti věří, že ano, a proto vyvíjí první typ takového stroje.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka