Matyho svět. Časosběrný seriál Veroniky Hlaváčové

Matyášova nová terapie: Skrze znakovou řeč pochopit okolní svět

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Malý Matyáš Průša

Matyášovo chování se od ostatních pětiletých chlapců liší. Má totiž poruchu autistického spektra. V jeho světě nejsou pravidla či zábrany. Ven na hřiště byl šel klidně uprostřed noci a nechápe, proč by měl zrovna spát. Matymu ale v chápání okolí začala pomáhat metoda ABA, která je postavená na znakové řeči, speciálních úkolech a odměnách.

Že Matyáš trpí autismem se jeho rodiče dozvěděli, když mu bylo pět. „V jeho případě je potřeba dohled 24 hodin. Tady se nabízí buď to přijmout, nebo se z toho zbláznit. My jsme to přijali a pracujeme s tím,“ popisuje Gabriela Průšová přístup k synovi.

Čtěte takéZe stejný planety - charitativní akce na podporu dětí s autismem

Matyáš s okolím komunikuje pomocí pár slov, celé věty říkat nedokáže. Když se člověk snaží zaujmout jeho pozornost, většinou se mu Maty nedívá do očí, což je pro autisty typické.

V polovině července začali rodiče každý den s Matym cvičit konkrétní úkoly z terapie ABA, využívající ne moc známou terapeutickou metodu. Jde o zkratku pro Aplikovanou behaviorální analýzu. Ta má zlepšit Matyho komunikování s okolím.

Úkoly a odměny

Gábina má pro Matyáše připravený individuální plán úkolů. Bude trénovat činnosti, které se můžou zdát jednoduché, ale dítě s poruchou autistického spektra je běžně nezvládá. Nejdou mu brát věci do rukou, nenasadí si na hlavu čepici a není schopný si sáhnout na ramena.

Dostali jsme cennou radu. Maty neumí manipulovat s předměty. Tím pádem nemůže ani to slovo pojmenovat. Máme sekvence toho cvičení.
Gabriela Průšová, maminka Matyáše

Maty za každý dobře splněný úkol dostane křupku či kostičku čokolády. Úkoly spočívají třeba v zavření a otevření plechové krabičky. Maty by si pak sám bez pomoci zvládl otevřít krabici s oblíbenou stavebnicí.

Natrénovat trpělivost

Další cvičení se týká nasazování čepice. Následuje odměna a pozdrav – plácnutí dlaněmi. Matyáš by se skrze terapii měl naučit alespoň částečně ovládat telefon. S tím mu pomůže malá hra, při které trénuje trpělivost. Právě s tou mají autisté velký problém.

Ubývající počet splněných úkolů sleduje Maty na destičce s barevnými magnety, které Gábina postupně odstraňuje. Tím upoutává synovu pozornost a trénuje i jeho trpělivost. Cvičení zabere asi 30 minut a trénovat se má každý den.

Při dalším cvičení si má Maty poklepat na ramena, ale ruce se mu nedaří k nim přiblížit, jako by ramena nevnímal.

„Je to ta dráha, která zřejmě třeba není propojená,“ vysvětluje  Gábina. Matyáš se také učí rozpoznávat obrázky. Některá cvičení zatím nezvládá a vyvádí ho to z míry.

Jak se Matyáš zlepšuje a jaké výsledky má terapie po měsíci se dozvíte zítra v dalším dílu seriálu Matyho svět.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?