SERIÁL

2) Matyášova nová terapie: Skrze znakovou řeč pochopit okolní svět

Malý Matyáš Průša

Matyášovo chování se od ostatních pětiletých chlapců liší. Má totiž poruchu autistického spektra. V jeho světě nejsou pravidla či zábrany. Ven na hřiště byl šel klidně uprostřed noci a nechápe, proč by měl zrovna spát. Matymu ale v chápání okolí začala pomáhat metoda ABA, která je postavená na znakové řeči, speciálních úkolech a odměnách.

Že Matyáš trpí autismem se jeho rodiče dozvěděli, když mu bylo pět. „V jeho případě je potřeba dohled 24 hodin. Tady se nabízí buď to přijmout, nebo se z toho zbláznit. My jsme to přijali a pracujeme s tím,“ popisuje Gabriela Průšová přístup k synovi.

Čtěte takéZe stejný planety - charitativní akce na podporu dětí s autismem

Matyáš s okolím komunikuje pomocí pár slov, celé věty říkat nedokáže. Když se člověk snaží zaujmout jeho pozornost, většinou se mu Maty nedívá do očí, což je pro autisty typické.

V polovině července začali rodiče každý den s Matym cvičit konkrétní úkoly z terapie ABA, využívající ne moc známou terapeutickou metodu. Jde o zkratku pro Aplikovanou behaviorální analýzu. Ta má zlepšit Matyho komunikování s okolím.

Úkoly a odměny

Gábina má pro Matyáše připravený individuální plán úkolů. Bude trénovat činnosti, které se můžou zdát jednoduché, ale dítě s poruchou autistického spektra je běžně nezvládá. Nejdou mu brát věci do rukou, nenasadí si na hlavu čepici a není schopný si sáhnout na ramena.

Dostali jsme cennou radu. Maty neumí manipulovat s předměty. Tím pádem nemůže ani to slovo pojmenovat. Máme sekvence toho cvičení.
Gabriela Průšová, maminka Matyáše

Maty za každý dobře splněný úkol dostane křupku či kostičku čokolády. Úkoly spočívají třeba v zavření a otevření plechové krabičky. Maty by si pak sám bez pomoci zvládl otevřít krabici s oblíbenou stavebnicí.

Natrénovat trpělivost

Další cvičení se týká nasazování čepice. Následuje odměna a pozdrav – plácnutí dlaněmi. Matyáš by se skrze terapii měl naučit alespoň částečně ovládat telefon. S tím mu pomůže malá hra, při které trénuje trpělivost. Právě s tou mají autisté velký problém.

Ubývající počet splněných úkolů sleduje Maty na destičce s barevnými magnety, které Gábina postupně odstraňuje. Tím upoutává synovu pozornost a trénuje i jeho trpělivost. Cvičení zabere asi 30 minut a trénovat se má každý den.

Při dalším cvičení si má Maty poklepat na ramena, ale ruce se mu nedaří k nim přiblížit, jako by ramena nevnímal.

„Je to ta dráha, která zřejmě třeba není propojená,“ vysvětluje  Gábina. Matyáš se také učí rozpoznávat obrázky. Některá cvičení zatím nezvládá a vyvádí ho to z míry.

Jak se Matyáš zlepšuje a jaké výsledky má terapie po měsíci se dozvíte zítra v dalším dílu seriálu Matyho svět.