Matyho svět. Časosběrný seriál Veroniky Hlaváčové

Maty a porucha autistického spektra: Přesně daný denní režim je nutností

Gabriela Průšová z Kutné Hory má dvouletou Emu a také syna Matyáše. Maty má autismus druhého stupně, komunikuje jen minimálně a má problémy s pozorností. Je také hyperaktivní a puntičkářský. Pomáhá mu ale nová terapeutická metoda.

Matyáš je hubený kluk s hustými hnědými vlasy. V říjnu mu bude 6 let. Chodí do speciální školky a pak ho čeká speciální základní škola.

Čtěte takéZe stejný planety - charitativní akce na podporu dětí s autismem

Vypadá jako velmi živé dítě, hodně skáče a pobíhá. Rád chodí ven nebo jezdí na výlety. Gabriela vysvětluje, že jeho porucha se projevuje hlavně komplikovaným chováním.

Neklid a roztěkanost

Jako novorozenec byl klidný, až když mu byl rok a půl, objevil se neklid a roztěkanost: „Neopakoval, dělal jedny a ty samé věci. Dokázal si samozřejmě pohrát, ale jen s určitou hračkou, byl roztěkaný, netrpělivý, živý…“ popisuje Gábina.

Dětský psychiatr následně do zprávy o Matyášově diagnóze napsal, že chlapec je nepozorný, nesamostatný, chybí mu vytrvalost, je puntičkářský a má stereotypní zájmy.

Matyho den

Maty musí mít nutně přesně daný denní režim. Ráno po snídani se program dozvídá z obrázků: „On pak je schopen líp se připravit na to, co bude následovat. Nesmím říct slovo ‚ven‘ – to nevidí a neslyší a jde k botníku. Vezme si boty a chce jít ven,“ vysvětluje Gábina, jak vypadá plánování běžného dne.

K okolí se Maty chová většinou přátelsky. Problém nastává, když mu někdo ubližuje: „Jakmile dojde k tomu, že by bylo projeveno malé násilí, tak Matyášek se hned stáhne, dostane hysterii,“ říká Gábina o Matyho reakcích.

Rodiče Matyáše narazili na terapeutickou metodu, která mu výrazně pomáhá. Denně ji s maminkou cvičí. Metoda má zkratku ABA. Jde mimo jiné také o využívání znakové řeči ke komunikaci s autisty. O metodě ABA se více dozvíte v dalším díle seriálu.

Autismus se dělí do tří kategorií podle úrovně funkčnosti a toho, jak je jedinec schopen se vyjadřovat, komunikovat a porozumět. Také podle míry problémového chování a míry intelektu.

Autismus nízkofunkční – uzavřenost, nízká schopnost navazovat sociální vztahy. Rozumové schopnosti většinou spadají do pásma těžké mentální retardace.

Autismus středně funkční – snížená schopnost navazovat sociální kontakt, v komunikaci jsou pasivní. Mluví, ale v řeči se vyskytují zvláštnosti. Rozumové schopnosti spadají do oblasti lehké až středně těžké mentální retardace.

Autismus vysoce funkční – zachované základní sociální a komunikační funkce. Hůř rozumějí sociální normě či uplatňování sociálního taktu. Ulpívají na oblíbených tématech. Rozumové schopnosti spadají do hraničního pásma či do pásma normy, někdy mohou dosahovat nadprůměru.

Spustit audio