Manželství se za posledních 30 let změnilo, říká Hana Třeštíková. Do kin vstupují její nové Manželské etudy
21. března do českých kin vstoupí nové Manželské etudy – film, který během sedmi let sledoval osudy pěti manželských párů. Natočila je Hana Třeštíková, dcera dokumentaristky Heleny Třeštíkové. „S protagonisty se z nás stali přátelé. Chtěla jsem, aby měli pocit, že jim také něco vracím,“ říká v rozhovoru s Lucií Výbornou producentka a režisérka.
V čem jsou dnešní páry jiné než dřív? Poslechněte si rozhovor
Pojďte s námi zdarma na promítání filmu Manželské etudy: Nová generace
Radiožurnál, partner českých filmů, zve do kina. Fanouškům rozdává celkem 140 vstupenek film Manželské etudy: Nová generace.
Manželství se za posledních 30 let změnilo. Alespoň to dokazují zkušenosti Heleny a Hany Třeštíkových. Zatímco ta první své Manželské etudy poprvé natáčela v 80. letech, ta druhá ve svém filmu sleduje současnou generaci partnerů.
Samotná Hana Třeštíková říká: „Páry v 80. letech se braly hlavně jako východisko z ekonomické nouze. Lidé se brali velmi mladí a těhotní, zároveň se potřebovali odstěhovat od rodičů. A svatba byl jejich způsob, jak se osamostatnit.“
Současné páry už to podle ní mají jinak. Berou se později, a navíc po delší známosti. „Muži i ženy dnes jsou ekonomicky soběstační – mají byty, vystudované školy a kariéry. Svatba dnes přichází ve chvíli, kdy všechno ostatní mají. Jde o rituál, který má potvrdit vztah, který už existuje.“
Žijeme ve zrychlené době. Současné páry nemají na nic čas.
Hana Třeštíková
Nejde o bulvár
Dnešní doba se lidem do soukromí dívá ráda. Dokazují to i oblíbené reality show, jako je třeba Výměna manželek nebo Farmář hledá ženu. A jak Hana Třeštíková upozorňuje, právě proti těmto formátům se ve svých Manželských etudách snažila vymezovat.
„V těchto formátech jde o bulvarizaci soukromí, o čemž samozřejmě účinkující vědí. Něčeho podobného jsem se ale snažila vyvarovat: netočím skrytou kamerou, nesnažím se vyvolávat konfliktní situace nebo naplňovat předem napsaný scénář.“
Páry, se kterými natáčela, si Hana Třeštíková vybrala náhodou. „Nechala jsem kontakt na matrice a pak se mi hlásily páry, které si šly zapsat termín svatby,“ popisuje.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.