Koordinátor hašení: Spíš než nové letouny potřebujeme bazény na vodu. Evropská letka by byla efektivnější

V čem byl rozsáhlý požár v Českém Švýcarsku jiný než ostatní srovnatelné přírodní pohromy? Jak fungovala letecká spolupráce při zásahu? Jaké nebezpečí pro piloty představují drony obsluhované neukázněnými majiteli? Tomáš Pancíř se ptal Tomáše Vlasáka, vedoucího pilota Letecké služby Policie ČR.

Nakolik zásadní byla při hašení požáru v Českém Švýcarsku pomoc těch zahraničních letounů, tedy italských Canadairů a švédských Air Tractorů? Šlo by to uhasit i bez nich?

To se hrozně špatně hodnotí. Určitě velkou měrou k uhašení přispěly.

Při takovém požáru je důležité v krátkém čase na místo dopravit co nejvíce vody. Bohužel jsme byli v situaci, kdy nám počasí nepřálo – protože nejlepším hasičem těchto požárů je samozřejmě průtrž mračen, ale to se bohužel nestalo – takže jsme byli velmi vděční za ta letadla i za pomoc ostatních států, které se nám rozhodly pomoci s vrtulníky.

Já se na to ptám i proto, že už během toho požáru mluvil v našem vysílání ministr vnitra Vít Rakušan z hnutí STAN o tom, že chce s vedením hasičů debatovat o tom, jestli nedokoupit pro hasičský sbor další vybavení právě pro boj s lesními požáry. Vy samozřejmě nejste hasič, ale zkušenosti s hašením máte bohaté – z vašeho pohledu, je namístě dokoupit techniku pro to, aby se u nás třeba bez zahraniční pomoci lépe hasily takové požáry?

Čtěte také

To vám řeknu jednoznačně: ano, rozhodně ano. Sám mám nějaké poznatky, co by bylo potřeba vylepšit.

Samozřejmě, jsem z Letecké služby Policie ČR, kde máme svoji koncepci. Zároveň jsme se při této zkušenosti všichni trochu naučili, protože takový požár jsme v ČR úplně neočekávali, troufnu si říct, že téměř nikdo. A samozřejmě je potřeba brát v úvahu ČR jako takovou, kolik tady máme lesů, jaké máme přístupy.

Myslím si, že systém hašení je v ČR vypracovaný opravdu velmi dobře. Máme skvělou síť hasičského záchranného sboru, máme dobrovolné hasiče, máme k dispozici vrtulníky, naše letecké služby a máme k dispozici Armádu ČR, která je připravena v případě potřeby pomoci, a máme leteckou hasičskou službu. Ale tento požár ukázal, že některé věci je třeba zlepšit.

Čtěte také

Když odhlédnu od vrtulníků jako takových, tak si myslím, že se velmi osvědčily fireflexy, což je nádrž pro plnění bambi vaků. Představte si to jako veliký nafukovací bazén s obručí, akorát že má 54 tisíc litrů. Když nemáte v blízkosti žádný vodní zdroj, tak tuhle mobilní věc postavíte na jakýkoliv louce, z cisterny tam doplňujete vodu a vrtulníky neztrácejí čas dlouhým přeletem od rybníků nebo od Labe. Takže tohle je jasná věc, kterou bych rozhodně doporučil, když odhlédnu od techniky jako takové, těžké kategorie vrtulníků a podobně.

A když neodhlédnete? Měly by se koupit další vrtulníky, případně Air Tractor nebo Canadair?

Moje zkušenosti z letectví jsou takové, že když se plánuje, je potřeba se sejít se všemi partnery a ten systém posuzovat jako celek: ne separátně policii, ne separátně HZS, ne separátně armádu.

Máme v ČR nějaký systém, který asi je potřeba po této zkušenosti řekněme lehce technicky dovybavit. Policie má ve své koncepci dlouhodobě nějaký těžší vrtulník, uvažuje o něm vlastně už celou řadu let, konkrétně od roku 2003, kdy jsme přerušili provoz MI8. Takže my s tím určitě počítáme.

Čtěte také

Letouny jsou z mého pohledu relativně složité téma. Efektivitu letouny, jak se ukázalo, určitě nějakou mají, ale vzhledem k plochám v ČR a systému jejich plnění... Je samozřejmě rozdíl, jestli hasíte Řecko nebo Chorvatsko, kde je moře, letadla všude přistanou a mají tam velké požáry. Tady díky Miladě, která byla blízko a kde se hasičská letadla plnila, to nějaký význam asi mělo, ale jinak je velký problém, kde vlastně ty hasicí letadlo naplnit.

Ať už se bavíme o Canadairech nebo o Air Tractorech, přiletěly ve spolupráci s Evropskou unií. Tak si myslím, že by opravdu dávalo smysl vytvořit evropskou hasičskou letku, kterou by si státy mezi sebou sdílely. Mně se zdá prostě neefektivní, respektive neekonomické, aby si každý stát vytvořil vlastní letku letadel na hašení.

Jak probíhalo hašení požáru v Českém Švýcarsku z pohledu leteckého koordinátora? Na co musí dávat piloti vrtulníků pozor? Poslechněte si celý rozhovor vedený Tomášem Pancířem.

autoři: Tomáš Pancíř , jkh
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.