Koho volí mladí. Poslechněte si Prezidentský speciál s Matějem Skalickým
Jaký by měl být prezident podle mladých voličů? Jak tuto skupinu oslovují prezidentští kandidáti? A jakou moc v tom mají sociální sítě? Matěj Skalický se ve čtvrtečním Prezidentském speciálu zeptá antropoložky a socioložky Marie Heřmanové ze Sociologického ústavu AV ČR a Johany Bázlerové, která stojí za instagramovým účtem Jsem v obraze. Nalaďte si Radiožurnál po zprávách v 19:30.
Dědeček, jakého by chtěl každý
Prezidentští kandidáti používají na sociálních sítích nejvíc Facebook a Twitter. V počtu sledujících jednoznačně vede Andrej Babiš. Na Twitteru ho sleduje asi půl milionu lidí, na Facebooku 350 tisíc. Každé video Čau lidi šéfa hnutí ANO má na Facebooku přinejmenším kolem 50 tisíc zhlédnutí a další desítky tisíc diváků si ho pustí na YouTube.
Podle analytika médií Josefa Šlerky se Babiš před volbami snaží udržovat nejen stávající příznivce, ale taky oslovit nové a musí je přesvědčit, že k nim má blízko. „Takže na Instagramu máte pocit, že Andrej Babiš je dědeček, jakého byste chtěli mít - je cool, jezdí v motokárách, hezky hipstersky se obléká...“ všímá si Šlerka.
Jedu, dokud nedojde benzín
Druhým nejpopulárnějším kandidátem na prezidenta, co se týče počtu příznivců na sociálních sítích, je armádní generál ve výslužbě Petr Pavel. Na Twitteru ho sleduje 120 tisíc uživatelů, 60 tisíc lidí zaujal na Facebooku.
Tam si taky ze všech prezidentských kandidátů nejvíc pomáhá reklamou – od léta sdílel asi 600 placených příspěvků. Zaměřil se třeba na motorkáře. „Rád jezdím na motorce, a když sednu na motorku, tak neznám bratra. Prostě zapomenu na čas, zapomenu na jídlo, pití, biologické potřeby a jedu, dokud nedojde benzin,“ svěřuje se.
Asi 60 tisíc fanoušků na Facebooku má taky nezávislý senátor Pavel Fischer. Těsně za ním je druhý z kandidujících senátorů Marek Hilšer se skoro 50 tisíci příznivci.
Hvězda Instagramu
Zato bývalá rektorka Danuše Nerudová se soustředí spíše na sítě, které zajímají mladší publikum. Podle politoložky Anny Schavit se i díky tomu posouvá výš v předvolebních průzkumech.
„Je to do velké míry dané taky velmi zručnou komunikací na sociálních sítích, a to nejenom na Facebooku, ale například na Instagramu, který její tým válcuje, a na dalších platformách,“ hodnotí Anna Schavit.
Na Instagramu Nerudovou aktuálně sleduje přes 120 tisíc lidí, od léta je to nárůst o polovinu. Jako jediná z kandidátů taky používá TikTok. Populární je video jejího syna, který se zapojil do sbírání podpisů nutných k její kandidatuře.
Mají co dohánět
Odborový předák Josef Středula se snaží voliče zaujmout hlavně na Twitteru. Jeho komentáře politického dění sleduje přes 20 tisíc lidí.
Nejslabší je na sociálních sítích Denisa Rohanová, o něco líp na tom jsou poslanec SPD Jaroslav Bašta a bývalý rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima. Na žádné ze sítí ale nemají ani 10 tisíc sledujících.
Související
-
Prezident a justice. Poslechněte si debatu expertů v prvním Prezidentském speciálu Radiožurnálu
Upravují zákony dostatečně průběh předvolební kampaně? Je čas uvažovat o změně pravomocí hlavy státu? A nejsou milosti přežitkem? Tomáš Pancíř se zeptá hostů po 17. hodině.