Když člověk natáčí v deštném pralese, těší se na zasněženou Vysočinu, říká filmař Marián Polák

Film Planeta Česko ukazuje divočinu přímo za domem
Film Planeta Česko ukazuje divočinu přímo za domem

Atraktivní česká divočina versus nezáživné tuzemské hemžení. Marián Polák určitě slyšel o svém filmu Planeta Česko obojí. Cena Trilobit však ukazuje na nesporné kvality. Může takový dokument změnit náš pohled na krajinu, o které si myslíme, že ji dobře známe? Ptala se Patricie Strouhalová.

Režisér Marián Polák se tématem přírody zabýval i ve svých předchozích snímcích, jako byl film Netopýři ve tmě nebo Živý obraz lepšího světa. Čím ho příroda tak uchvacuje? „Rád v ní jsem, okouzluje mě svým životem, svobodou, tím že si dělá, co chce. V přírodě je mi dobře,“ vysvětluje.

Příroda se nevzdává. Ani doma na Planetě Česko

Z filmu Planeta Česko

Režisér Marián Polák natočil přírodopisný portrét české krajiny a živočichů v ní a přiblížil se na dostřel slavným vzorům z BBC.

Jeho filmy o přírodě se snaží přiblížit zvířata a rostliny kolem nás úplně zblízka. Aby takový film bavil diváky, musí se zvolit správný přístup. „Spousta příběhů zvířat, co tu žijí, není dobře natočená. Dobrým příkladem jsou filmy BBC natočené tak, že vás zaujmou, umí zachytit dramatickou situaci. Stejně se to dá dělat i u nás, to byla naše výzva,“ popisuje svou cestu Marián Polák.

V pralesech Jižní Ameriky a Afriky s kolegy natáčeli film o termitech. „V pralese se složitěji pracuje, je tam vlhko, což neprospívá technice… Ale termiti jsou zajímaví tvorové, trošku jako lidi,“ směje se Marián Polák. „Jsou malí a nemají rádi světlo, ale vy na ně musíte svítit, abyste měli ostré záběry. Byla proto otázka, jak to vůbec natočit, natož aby z toho byl film dostupný pro širokou veřejnost.“

V současné době pracuje na filmu o sýčkovi, ale začal také tvořit hraný fantasy příběh pro děti. „U přírodopisného filmu je člověk svázaný tím, že vychází z reality. Ale hraný film si můžete vymyslet, jak chcete – a popustit fantazii,“ vysvětluje Marián Polák žánrový skok. „Filmů pro děti se u nás točí málo, dokumenty pro děti se nedělají téměř žádné a hlavně nesledují, co děti baví. Je to škoda. Děti jsou vděčné publikum.“