Kdybychom se báli, co na nás za každým obloukem čeká, nemůžeme to dělat, přiznává strojvedoucí

5. říjen 2023

Pavel Daniš a Vojtěch Daniš, otec a syn, oba strojvedoucí. To jsou další hosté, kteří v rámci seriálu Týden na kolejích, díky kterému jste na Radiožurnálu mohli slyšet příběhy lidí, jejichž život je úzce spojen se železnicí, hovoří o své profesi a o lásce k železnici. Je práce strojvedoucího opravdu taková romantika, jak si mnozí z nás představují? Jak vypadá pohled z kabiny strojvedoucího? Poslechněte si celý rozhovor.

Protože ráda sleduji krajinu, představuji si vaši práci jako velkou romantiku. Jak na ni nahlížíte vy?

VD: Romantiku všichni vidí v rekreačních vlacích, kdy nabydou dojmu, že my jezdíme do práce rádi, aby ne, když je tak krásně – protože rekreační vlaky jezdí za hezkého počasí, mezi devátou, třetí, večer se vrátíte, pak se jde domů.

Jenže my přece vozíme všechny lidi ráno do práce ráno, to znamená v ranní špičce na 7:30 na hlavní nádraží. Jenže dost často je veze strojvedoucí, který nastupoval předešlého dne večer. A to už taková romantika není.

Jak vypadá jízda v mlze? Je to nebezpečné?

VD: Když vidíte alespoň koleje, po kterých jedete, tak je to ještě dobré. Horší je, když jedete 160km rychlostí a když se nahnete přes čelní sklo, přes pult, tak ty koleje ani nevidíte. To je z leteckého žargonu takzvaná jízda podle přístrojů.

Čtěte také

PD: Musíte si samozřejmě pořád uvědomovat, kde jste, od toho máte tu trať naježděnou. V tu chvíli si tedy můžete dovolit i takto poměrně divokou jízdu.

VD: Nejezdíme podle rozhledových poměrů. Když je vlaková cesta zabezpečená – a v kolejích nemá nikdo co dělat, tak jsme na ní s vlakem sami. Kdybychom si za každým obloukem představovali, že tam na nás něco čeká, tak tuhle práci nemůžeme dělat.

Je to asi den a půl, kdy vlak srazil u Bělčic na Strakonicku čtyři lidi ze Správy železnic. Dva z nich zemřeli, dva z nich jsou těžce zraněni. Jak se vás taková zpráva dotýká?

Čtěte také

PD: Je to černá můra, protože se to opravdu stát může. Bývaly doby, kdy byly veškeré práce na trati nějakým způsobem oznamované. Buď mi v poslední stanici dával výpravčí tzv. kopáče, zprávu, že mám očekávat pracovní místo na trati, nebo jsem to měl napsané ve všeobecném rozkazu.

V současné době se bohužel kolikrát tohle neděje. Takže potom jedete a najednou v nepřehledném úseku vidíte pracující partu dělníků a jediné, co vás napadne, je dát zvukovou návěst, „odhoukat“ je a modlit se, že se nikomu nic nestane.

Jaké jsou vaše oblíbené tratě, na co se rádi díváte?

PD: Ty tratě koridorizací trochu mizí. Stává se, že najednou jedete v betonovém korytě, kolem betonových stěn – sice je to rychlé, ale… úžasná romantika je samozřejmě Posázavský pacifik. I když rekonstrukce trati tomu úplně nepomohla a částečně zmizela ta romantika.

Miloval jsem třeba, když jsem jel do Mostu s motorovým rychlíkem tou neutěšenou krajinou a za Kralupy jsem konečně vjel na Peruc a z té Peruce jsem sjížděl do údolí Českého středohoří, kde se objevily ty sopky a v pozadí Krušné hory a po straně Házmburk, to bylo něco fantastického.

Čtěte také

VD: Já jsem měl strašně rád třeba jízdu motorovým rychlíkem do Tanvaldu, kdy člověk postupně opouští Prahu, pak jede do Polabí, k Mladé Boleslavi, pak zase stoupá nahoru, klesá do Údolí Jizery, Bakovem nad Jizerou a pokračuje dál po svižné trati až do Turnova, odtud do Železného Brodu, to už je menší trať, už tam toho jezdí méně, krajina je uzavřenější, Jizera se svírá a najednou z Železného Brodu vyrazíte jenom těch 50 km/h za hodinu po trati, která má ty styky, na kterých krásně buší podvozky.

Pak už jedete lokálkou tunely a nad říčkou Kamenicí, pod vámi strž, nad vámi skály, vyjedete z tunelu a najednou ledopád, kde lezou lezci s cepíny a konečně dojdete do Tanvaldu, kde je o několik stupňů méně, zima a sníh. To s člověkem prostě pohne.

Co se děje v kabině strojvedoucího, když někdo zatahá za záchrannou brzdu? Proč musí být strojvedoucí tak trochu amatérský meteorolog? A jak se řídí lokomotiva za půl miliardy? Poslechněte si celý rozhovor s Pavlem a Vojtou Danišovými.

autoři: Lucie Výborná , mga
Spustit audio

Související