Strojvedoucí jsou pod obrovským tlakem a každá chyba může mít dalekosáhlé následky, tvrdí expert

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vlak projel návěstidlo a oba vozy se dostaly mimo koleje

Českou veřejnost v uplynulých dnech a týdnech nemile překvapily zprávy o opakovaných neštěstích na železnici. Před týdnem narazil osobní vlak před Českým Brodem do stojícího nákladního vlaku. Strojvedoucí náraz nepřežil a řada cestujících byla zraněna. Je železniční doprava stále bezpečná? „Je mnohem bezpečnější než silniční, ale to paradoxně vede k tomu, že když se stane něco vážného, tak se o tom mluví daleko více,“ tvrdí expert na železniční bezpečnost Petr Šlegr.

Podle Drážní inspekce se v roce 2015 stalo 1052 nehod, což je o skoro 200 méně než v roce 2019. Podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu za nárůst může zvyšující se počet vlaků na českých železnicích.

Zastaralý bezpečnostní systém

Po sérii nehod z posledních týdnů se spustila debata o tom, že vlaky projíždí návěstidly i přes zákaz. Minulý rok došlo k 150 průjezdům zákazu, podobně jako v roce 2018.

„Národní zabezpečovací systém nedokáže zabránit tomu, aby vlak to stůj projel. Nemusí to znamenat, že pokaždé došlo k nehodě, ale na druhou stranu, může to znamenat náraz nákladního vlaku do malého motoráčku,“ popisuje expert na železniční bezpečnost.

V Německu mají zabezpečovací systém z roku 1934. I přesto Petr Šlegr říká, že je modernější než ten náš.

„Česká železnice opravdu hodně spoléhá na strojvedoucího. Pokud neudělá chybu, tak to funguje. Zatím to dopadalo relativně dobře právě díky kvalitám strojvedoucích, ale lidskému faktoru neporučíme,“ říká Šlegr.

Nedostatek strojvedoucích

Zpravodajský server Aktuálně.cz píše, že nebýt havárie u Českého Brodu, dojel by strojvedoucí na nádraží v Kolíně, kde by mu po 12 hodinách skončila ve 22:52 služba. Od pěti hodin následujícího dne by ho čekalo další 11 hodinové řízení vlaku.

„Přestávka mezi službami může být jen šest hodin, pokud zaměstnavatel zajistí odpočinek na lůžku. To je ale v řadě případů jen teorie, protože chvíli trvá než strojvedoucí sejde z lokomotivy a dojde někam na ubytovnu. Problém je taky velká variabilita nástupů,“ tvrdí Šlegr.

Strojvedoucím navíc k řízení vlaku přibyly další úkony. „Na některých tratích strojvedoucí jednak řídí vlak, chodí telefonovat dispečerovi a podílí se přímo na řízení provozu, přestavuje si výhybky a navíc prodává jízdenky.“

Spustit audio
autoři: Jan Pokorný , vla

Odebírat podcast

Související