Kdo zodpovídá za technický stav letadel
O bezpečí pasažérů v letadlech se stará několik organizací. Jsou to Úřad pro civilní letectví, Řízení letového provozu a Česká správa letišť. S nimi pak spolupracují dopravci. Úřad pro civilní letectví je z těchto institucí nejdůležitější. Jeho hlavním úkolem je dozor nad leteckou dopravou. Podle slov jeho ředitele, Jindřicha Plocha, se tento úřad musí řídit mezinárodně platnými předpisy organizace IKAO. Ta vznikla v roce 1944 v Chicagu.
Jindřich Ploch: Československo bylo jedním ze signatářů. V současnosti sdružuje 188 zemí a vlastn? to IKAO vydává veškeré základní postuláty, které mají právní závaznost a jimi se to civilní letectví musí řídit. Jinými slovy, že na základě těchto právních předpisů a z toho vyplývajících přesných leteckých předpisů kontrolujeme vlastní způsobilost veškerých dopravců.
Úřad sleduje letecké dopravce. Soustředí se mimo jiné i na to, jak dodržují mezinárodní normy v údržbě letadel nebo jak zajišťují školení svého personálu. Přímo na provozu letadel se vedle dopravců podílí také řízení letového provozu. Tento podnik má 180 dispečerů, kteří na monitorech sledují pohyb letadel v našem vzdušném prostoru. Jak říká tiskový mluvčí společnosti Ivan Hubert, každý, kdo se chce stát dispečerem, musí projít náročným školením a zátěžovými testy.
Ivan Hubert: Vlastní práce řídícího letového provozu vlastně začíná zhruba po dvou letech jeho výcviku, což je poměrně dlouhá doba, kde se musí naučit řadu dovedností a řadu specifických činností.
V přímém kontaktu s cestujícímu je ale hlavně dopravce. Letecké společnosti jsou certifikovány naším Ministerstvem dopravy. Tato licence ale splňuje mezinárodní požadavky, takže dopravce automaticky může létat i v zahraničí. Mimořádnou pozornost je třeba věnovat technickému stavu letadle. Ten průběžně sleduje i Úřad pro civilní letectví. Stroj, u kterého je zjištšna závada, nesmí za žádných okolností vzlétnout. V případě, že některá společnost vykazuje velké množství technických problémů, může dostat pokutu nebo dokonce licenci ztratit. Kontrole podléhá také výcvik pilotů. Stát se pilotem znamená absolvovat přinejmenším 1000 hodin teorie a nejméně 400 hodin na simulátoru a v letadle. Když už ale pilot svou licenci dostane a létá u aerolinií, musí pravidelně prokazovat, že je schopen reagovat na mimořádné situace. O zkoušce na simulátoru jsem mluvil s pilotem, kapitánem Miroslavem Sedláčkem.
Miroslav Sedláček: To je vlastně čtyřhodinová lekce, kdy vytvoříme scénář skutečné linky, kdy ta posádka, která v tom letadle funguje, vlastně se chová skutečně tak, jako kdyby přišla do práce a letí určitou linku a samozřejmě osud (instruktor), který jim sedí za zády, jim tam připravuje neobvyklé situace a oni se musí s tou situací vypořádat tak, jak by to udělali ve skutečném letadle.
Bezpečnost letecké dopravy je kontrolována několika úřady. Výcvik pilotů by měl být podobný všude na světě, stejně tak technické prohlídky letadel. Tak je možné zaručit, že nedojde k nepředvídatelným událostem a katastrofám. Právě díky přísným předpisům se letadla stále řadí ke statisticky nejbezpečnějším dopravním prostředkům.
Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Slovensko umožní schválit nové protiruské sankce, řekl Fico. Konec ruského plynu v EU je prý ‚imbecilní‘
-
Obžaloba elitních českých vojáků: Zajatce bili do obličeje, vydírali a pak ho nechali 75 minut krvácet
-
Odhalí fotka melanom? Lidé nevyšetří správné znaménko, míní Jarešová. Svoboda: Aplikace může pomoct
-
Při paraglidingu zahynul dobrodruh Felix Baumgartner, proslul skokem ze stratosféry