Je opera světem bohémů, nebo chladných kalkulantů? Prozradil pěvec Adam Plachetka
Vídeňská státní opera má prázdniny a i operní zpěváci mají volnější program. Můžou nechat hlas jen tak odpočívat? Pěvec Adam Plachetka přirovnává svou profesi ke sportu. „Hlasivky začnou zapomínat,“ tvrdí.
Testoval dvoutýdenní prázdniny, které dopřál i hlasivkám. Jenže začátek je podle něj krušný. „Hlas nefunguje, jak by měl,“ prozrazuje. Když nezpívá dva dny po větším vytížení, hlas zůstává v pořádku.
„Třetí den se to láme,“ uznává. Úplný laik možná rozdíl nepozná, ale kdybyste si poslechli dvě různé nahrávky, jistě byste dokázali určit, na které zpívá Adam Plachetka lépe.
Operní prostředí evokuje představu bohémů. Podle Adama Plachetky záleží na charakteru zpěváka. „Někdo je bohém, jiný kalkuluje bez emocí a své pocity předvádí jen na jevišti. Vždycky si najdete skupinu lidí, se kterou si rozumíte,“ přibližuje fungování různých operních světů.
Zpočátku neuměl vypnout. „Pak jsem se sesypal a zjistil, že nemám sílu a hlas to táhnout dál,“ přibližuje své začátky ve Vídeňské státní opeře. „Naučil jsem se s hlasem hospodařit a přemýšlel jsem, jak ho efektivně používat,“ vysvětluje.
Proč byl jeho vzorem Daniel Hůlka a chtěl zpívat v muzikálech? A proč o známém o plese v opeře tvrdí, že jde o snobárnu? Ptala se moderátorka Lucie Výborná.
Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.