Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR

Rozhovor s prezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslavem Hanákem o tom, zda vláda dělá dost pro to, aby vyvedla Česko z krize, jaký recept navrhují čeští byznysmeni i co nastane, pokud automobilový průmysl zasáhne předpokládaný pokles
Ekonomické mozky mají měsíc na to, aby poradily vládě, jak vyvést Česko z krize. Rady si u nich objednal premiér. Co by mu poradili čeští byznysmani, co podnikatele u nás nejvíc odrazuje? Je pro ně nějak podstatné, jestli zůstane Řecko v eurozóně? Začíná Dvacet minut Radiožurnálu. Pozvání přijal prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Vítejte u nás.
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Dobré odpoledne všem.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Pane prezidente, začněme od dnešní události, mám na mysli jednání německé kancléřky Merkelové a řeckého premiéra Samarase. Podle kancléřky by Řecko mělo zůstat v eurozóně, ale jen pokud bude plnit své sliby, což se ukáže, zatím to moc nevypadá, do Atén jedou inspektoři znovu v září. Je pro české podnikatele nějak podstatné, jak tahle kapitola dějin Evropské unie dopadne?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak já bych to nepodceňoval, samozřejmě jsme členy rodiny, na rozdíl od některých politiků této země. Já jsem přesvědčen, že musíme bedlivě sledovat, co se děje. Já to madam Merkelové nezávidím, je to nejmocnější žena světa, nemá na starosti jenom úspěšnost Německa, ale dneska na ni padla celá eurozóna. Má nového francouzského kolegu, s kterým teprve se musí sehrávat a myslím si, že Řekové zrovna nejsou tím takovým bych řekl čistým a zodpovědným hráčem.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Vy osobně odhadujete rozštěpení eurozóny kvůli těm slabším státům?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Já bych byl velmi opatrný v těchto závěrech, protože za prvé to nepřispívá na burzách, zhoršuje to postavení Evropské unie, už tak máme problémy v konkurenceschopnosti vůči Asii, dneska Jižní Americe, za chvíli se zvednou země SNS, síla Číny, Indie je obrovská a my bychom si měli dávat pozor jednak na vyjádření i na závěry, které děláme. Chce to větší razantnost, ale i tlak na zodpovědnost. Řekové jsou podle mě nejméně zodpovědným národem v té "27".
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
List Financial Times Deutschland nicméně už teď píše, že německé ministerstvo financí studuje možné ekonomické důsledky odchodu Řecka z eurozóny. Analytici přitom vesměs tvrdí, že pro samotné euro už by to nebyl takový problém, protože trhy i velcí ekonomičtí hráči už se předpřipravili na tuhle tu alternativu. Víte, zda nějaké přípravy proběhly i na úrovni firem, které váš svaz zastupuje?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak nepodceňujme to, že je tady obrovská, jsou investice kapitálové ze zahraničí, v České republice působí přes 4 tisíce firem s německým kapitálem, čili provázanost, pupeční šňůra Česká republika Německo je obrovská, takže ti rozhodující hráči určitě už přemýšleli. Dneska, když se podíváte na internet, je tam řada zpráv o tom, že rozhodující klíčoví politici Německa dneska dávají dohromady ekonomické skupiny, který zvažují nebo propočítávají kalkulace, co přinese nebo nepřinese případný odchod Řecka, jestli to otřese eurem, co to udělá s trhy, takže je potřeba se na to bedlivě dívat, ale přímo v našich firmách, které jsou vlastněny českým kapitálem kromě asi těch nejbohatších, které samozřejmě mají velké starosti se svými velkými majetky, tak si myslím, že zatím tohle téma není hlavní.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Je ale zajímavé, jak se na vývoj eura dívají slavní světoví investoři, samozřejmě míním i lorda Rothschilda, který vsadil 128 milionů liber na pád eura, přidávají se ale i další, třeba investiční šéfka GPMorgan Mary Callahan Erdoes označila za nejlepší investiční strategii právě /nesrozumitelné/ euro, což je právě to samé, co udělal lord Rothschild nebo i George Soros řekl, že kdyby byl ještě aktivním investorem, tak, pokud nezmění evropští politici svůj kurz, tak by sázel proti euru. Víte, co by mě zajímalo, viceprezident Svazu průmyslu Radek Špicar mi tady zhruba před 2 měsíci řekl, že příští česká vláda by měla za 4 až 5 let přivést zemi do eurozóny. S tím, co se teď myslí, tito lidé a možná i mnozí další, je to ještě aktuální?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak pro nás je to pořád aktuální. My jsme vysoce exportní země. Jestliže my odvádíme nejvíc daní a samozřejmě exportem držíme tuhle ekonomiku, tak přece my tím, že jsme pomohli nebo pomáháme zásadně stabilizovat finance, tím, že na náš úkor nebo my proděláváme na zvyšování daní, proděláváme na špatném podnikatelském prostředí, na špatné byrokracii, tak, když by nebyl ten závěrečný cíl v tom světélku v tunelu a já všude říkám, že jsem optimista s pozitivním myšlením, tak přece ekonomika a ekonomické zákony platí a za ty 3, 4 roky snad budeme o trochu dál, tak proč bychom neměli mít cíl euro.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Neboli dá se říci, že Svaz průmyslu a dopravy očekává od příští vlády zásadní obrat v postoji ohledně přijetí eura.
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak samozřejmě my taky musíme změnit svůj postoj přímo v Bruselu, v Evropské unii. Je mi smutno z toho, když přijedeme na jednání do Bruselu, do Štrasburku nebo kamkoliv, já jsem členem i světové organizace dopravců, jejich vedení a když se na nás každý dívá trošku zvláštně v tom, že v takové, ne malé, my nejsme malí, protože v počtu obyvatel jsme v první desítce Evropské unie, ale máme tady tři centra vlastně, já nevím, bych řekl zahraniční politiky, jednu dělá přímo ministr zahraničních věcí, druhá je na úřadu vlády, třetí je na Pražském hradě, a to si myslím, že není dobrá zpráva jak pro Brusel a nezávidím běžnému občanovi, že se v tom asi vůbec nemůže vyznat.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A v čem to škodí navenek, vysvětlete to posluchačům?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak navenek to škodí v tom, že jedno centrum samozřejmě prosazuje zásadně vztah k Evropské unii, spolupráci, dodržování principů, které se v Bruselu dohodnou, které můžou a nemusí vždy být výhodné pro jednu členskou zemi, třeba i Českou republiku.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
To je které z těch center?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak to je to centrum, které vede třeba pan ministr zahraničních věcí. Nepodceňoval bych i proevropský přístup pana premiéra, i když je výrazně opatrnější. Složitější jsou samozřejmě postoje pana prezidenta, i když si ho vážím díky podnikatelským misím a dobré reprezentaci této země, ale v tomto jeho názory asi ty velmi dobré body České republice nepřináší.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
No, a co se s tím dá dělat? To znamená, že dokud se nezmění toto složení a tato prezentace České republiky navenek, tedy buď po prezidentských nebo po parlamentních volbách?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak já si myslím, že čas běží velmi rychle, do voleb už zbývá menší polovina vládě, doufám, že zabere ještě v některých věcích a pan prezident končí za pár měsíců, i když říkám, je to mimořádná osobnost, která v zahraničí je tou jedničkou za Českou republiku.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže se těšíte nebo netěšíte na nového prezidenta?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Já mám trošku obavy z toho, aby ten nový prezident dokázal tak dobře s námi, když vyjedeme do těch složitých autokratických zemí jako je Čína, Indie, bývalé země SNS nebo objevovat Jižní Ameriku a další a nebudeli to výrazná osobnost, tak si myslím, že oni nás taky nemusí ani pozvat.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Ale bylli by výrazně proevropský, tak by to trošičku napravilo ty vaše obavy?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
To by mě potěšilo, ale pořád neznamená, že musí být osobnost.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Když už jsme u Evropy, ještě okomentujme to, co se děje s automobilovým průmyslem v Evropě. Odborníci varují, že ten náš sice zatím se nedostal do poklesu, stále ještě mírně roste, ale bojí se toho, že ta situace v Evropě se samozřejmě i na náš automobilový průmysl, který táhne naši ekonomiku, přenese?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Já bych byl velice opatrný a citlivý na jakýkoliv informace k automobilovému průmyslu. Je to nejdůležitější odvětví české ekonomiky, je to odvětví, které drží export. Uvědomme si, že 9, 10 firem dělá 50 % exportu. Loni to byly přes 3 biliony, čili 1,5 bilionů exportu dělá automobilový průmysl se svými subdodavateli. Ta ohroženost Evropy, já bych to vzal s otazníkem, protože nemusí se to týkat některých firem na území České republiky, protože Škoda Auto má velmi dobrý strategický program a samozřejmě svoje rozhodující zisky, svůj rozhodující obrat odehrává mimo Evropu, skvěle úspěšné je v Číně, v Indii, v Rusku, takže otázka, kdo kde působí a jak dokázal zavčas podchytit tyto trhy a jak tam roste na těch trzích, protože to není jenom o Evropě dneska.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Co by podle podnikatelů pomohlo Česku z krize? Ptáme se prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka, posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu. Zůstaňme u vlády, premiér žádá, aby mu nejen jeho ekonomové z NERVu, ale už i byznysmani čeští poradili, jak vyvést Česko z krize. Vy osobně jste byl na takovém pracovním jednání přítomen. Jak to probíhá? Nezdá se vám, že se premiér s tímto požadavkem jaksi probudil trošku pozdě?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak je potřeba říct, že dneska ráno zasedla poprvé ta skupina, která je složená z 5 členů NERVu, 5 členů vlády a 5 členů českého byznysu. Byla to oťukávací schůzka, kdy my jsme, protože jsem odcházel na tiskovou konferenci k proexportní strategii, tak jsem si vzal úvodní slovo a říkal jsem, jednak jsem očekával, že tam nějaké, byly tam složky, tak jsem se těšil, že už jsou tam první náznaky těch prorůstových opatření ze strany vlády, ale ony tam byly i ty naše opatření, na které čekáme, že zareagujeme, takže to bylo trošičku malé zklamání, ale nevadí. My jsme se tam dohodli, že vláda do středy probere ty naše návrhy, které jsou bohužel už několik měsíců staré a pořád je upravujeme a čekáme, že zareagují. Já jsem říkal, že je potřeba, abysme bleskově řešili tyto věci ze tří pohledů, první okamžitě řešit krátkodobá opatření, která pomohou roku 2012 a skoro nic nestojí, to může být třeba na zlepšení trhu práce a některá další opatření, která zbytečně komplikují život. Druhá krátkodobá, která něco budou stát, a třetí ta dlouhodobá strategická a nejdůležitější, to znamená oblast infrastruktury, institucí, inovací, vzdělání, ty už mají vazbu na státní rozpočet a tam je potřeba, abychom společně řekli, co jsou priority této země, té vládě už toho taky mnoho nezbývá. Podle mě je rozhodující konec letošního roku a rok 2013, 2014 už před volbami 6, 7 měsíců nikdo nic nezmění.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
To mě právě zajímá z tohoto pohledu to, co jste naplánovali panu premiérovi, co by ještě měl stihnout pro rok 2012, aby se něco zachránilo.
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak my chceme jednak na pracovním trhu, máme nepředstavitelné problémy se zaměstnáváním cizinců, s řetězením pracovního trhu, my potřebujem stabilizovat pracovní trh, my potřebujeme začít konečně něco dělat s technickým vzděláváním a někdo z těch dlouhodobějších musí na rovinu říct, jestli prostředky, které se uvolní například z Lesů České republiky, 4 miliardy, nebo evropské peníze, jestli se nějak přerozdělí ještě v té periodě 2012, 2013, co bude prioritou. Podle nás to musí být jednoznačně infrastruktura dopravní, protože podívejme se, jestli z evropských peněz rychle nezačneme dělat rekonstrukci D, páteře české infrastruktury, a to nejde jenom o nás podnikatele, o občany, ale to zajímá i investory zahraniční. Zahraniční investor, když přichází do České republiky, má dvě zásadní podmínky, chce vysoce kvalifikovanou pracovní sílu, zatím ji máme, než odejde další generace technicky vzdělaných občanů a druhá je dobře fungující infrastruktura a tou se zas tak zásadně v některých regionech chlubit nemůžeme. Čili tohle musíme dohnat a pak jsou to samozřejmě inovace, nové výrobky. Já jsem, já obdivuju své kolegy podnikatele, který přes všechny problémy a jsme v druhé části vlastně krize 2008, 2009, dneska je další, nám přesto roste za pololetí už o dalších 120 miliard export vzrostl, čili na ten rekordní loňský rok, to znamená, že české firmy v řadě odvětví, oborů jsou úspěšné, daří se jim, ale potřebují impuls z vlády, nic mimořádného nechceme, ale my chceme impuls pro další inovace, aby ten pokrok ty firmy udržely.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže to je infrastruktura, to se ještě dá v roce 2012 teoreticky, tak máme skoro září.
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak dobře, jestliže rychle se vybere, dotáhne výběrové řízení třeba na D1 a nebudou se komplikovat zelení teroristické D8 a některé další věci a rychle dotáhneme /nesrozumitelné/ projekt na D3, tak si myslím, ty peníze z Evropské unie, které se teď začínají uvolňovat, tak by se daly využít, takže tam se nebojím.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Co je teďko kromě té dopravní infrastruktury stihnutelné do konce roku 2012 nastavit?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Já si myslím, že bysme měli na rovinu občanům říct, co uděláme s institucemi této země. Já jsem někde zahlédl už reakci premiéra tento týden. My opravdu musíme s institucemi něco udělat. Státní správa, samospráva, já tvrdím, že to je největší problém, to je prostě největší černá díra české ekonomiky, podnikatelské prostředí, díky tomu se komplikuje spoustu firem, má to dokonce jako důvod, že odchází kvůli špatnému podnikatelskému prostředí a korupci, prostě s tím se něco musí zásadně udělat.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A co je to to něco? Řekněte mi nějaké konkrétní kroky.
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Konkrétní je první věc, samozřejmě zracionalizovat státní správu. Já si myslím, že nemusíme mít tolik ministerstev. Někdo prostě jednou musí prásknout do stolu a musí tu racionalizaci udělat za prvé.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Která ministerstva bysme mohli postrádat?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Já si myslím, že bysme na to měli jít opačně. Podle mě rozhodující roli v zemi má hrát ministerstvo financí, silné, extrémně silné, proti ministerstvu financí ministerstvo hospodářství, ministerstvo zahraničních věcí, a pak silové resorty, obrana, vnitro a mezi ty samozřejmě řekl bych ty, co jsou nadstavbou, jako je školství a další. Zemědělství se dá spojit s životním prostředím. Já prostě nevím, ale to musí někdo říct /nesrozumitelné/ agendám, agendy rozhodují.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Voláte po jaksi posílení provázanosti vzdělání s praxí a přitom byste za nadstavbové považoval ministerstvo školství.
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak ministerstvo školství by mělo dělat jenom strategii, čili mělo by být odpovědno za vysoké školství a dělat strategii. Všechno ostatní stejně je dneska na krajích a jenom kraji prostě držet do určitých linií, abysme neměli 14, bych řekl, školských soustav a naše děti /nesrozumitelné/ se v každém kraji nevychovávaly jinak. Jinak já od ministerstva školství, víc není potřeba a myslím si, že i ti lidé, co tam dneska jsou, to chápou, že mají dát strategii, udržet principy vysokého školství, parametry. Prostě všechno zjednodušit, ty agendy zjednodušit a jestli jsou i na kraji.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Rozumím. Takže to doporučení tedy, pokud od vás vzejde tady na těhle těch pracovních schůzkách s premiérem a členy vlády, tak bude třeba sloučit školství a kulturu a místní rozvoj a zemědělství?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Třeba, já prostě, rozumíte musíme podle agend. Podle mě nejdůležitější je, aby bylo silové, tady v této zemi musí být dvě silná ministerstva s obrovskou váhou, protože základem je průmysl, ať se nám to líbí, nebo ne, čili síla ministerstva financí a ministerstva hospodářství by měla být zásadní. Pak to jsou ostatní ministerstva, která jsou běžná jinde. Druhá věc je, jsou veřejné výdaje ke státní správě. Ve státním rozpočtu jsme pokrátili kde co, ale v kapitole veřejných výdajů na zakázky státu nebo státní správy je pořád 40 miliard. Já si myslím, že jsou to obrovský peníze a že je potřeba tam hledat úspory. Samozřejmě jednotné nákupy, sjednocení IT sítí, to jsou strašné peníze. Každé ministerstvo má svůj systém, každé ministerstvo nakupuje samo auta, každé ministerstvo nakupuje samo tužky, papíry a já nevím, co všechno je potřeba a to, když si spočítáte, tak to jsou nepředstavitelně problémové výdaje. Na firmách jsme tohle srovnali 2008, 2009 radikálními způsoby, ořezali všechno, čili teď by to měl udělat i stát.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Říkáte, že by tím mohl ušetřit až 40 miliard?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Ne, ne, 40 miliard ne, tam jde 40 miliard do toho, ale kdyby to bylo jenom 5 miliard, tak i 5 miliard jsou obrovské peníze.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak to jsou tedy úkoly, které tedy budete chtít ještě do konce roku tak nějak, ale aby se na nich aspoň začalo pracovat.
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Souhlasím.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Další rok a další plán.
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak my chceme, tahle země má do konce rozsáhlou strategii mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky, bohužel právě institucím a korupci klesáme každý rok, meziročně z jednatřicáté už jsme na šestatřicátém místě, takže to není dobrá zpráva pro občana, pro byznys už vůbec ne. My chceme, aby se vláda k tomu vrátila a řekla 5, 6 priorit, na které se všichni soustředíme, ale já bych chtěl, aby tato země byla řízena principy, co je běžné naprosto v byznysu, jestli mám 1, 2, 3, 4, 5 strategických cílů nebo bodů, tak já přece musím k tomu říct, kdo za to bude odpovídat, dokdy, nebo kdy průběžně se na to budeme dívat a kontrolovat to a taky bysme měli vědět, kolik to bude stát, protože napsat sáhodlouhé strategie, kde tyhle věci nejsou, to je k ničemu. Ve firmě, kdyby přinesli moji spoluvlastníci nebo moji ředitelé, tak tam zítra nejsou, takhle se přece nedá řídit.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže mi říkáte, že vládní strategie pro boj s korupcí je /nesrozumitelné/ na nic?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Dobře, asi se měly udělat nějaké legislativní kroky, ale jejich přínosnost je dlouhodobější. Já bedlivě sleduji panu vicepremiérku Peake, jak to všecko chválí logicky, protože to má na starosti, ale prostě když vstanete v pondělí ráno, tak nevíte, jestli v úterý se otevře další korupční kauza nebo někdo něco vynese, nějakého žolíka, takže asi to ještě není dobré a nefunguje to dobře. Je to velký problém.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Co daně a to, co s nimi vláda dělá?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Daně, to je smutná kapitola, protože samozřejmě, když začala tahle středopravicová vláda, měla 118 hlasů a ve svých prohlášeních všechny 3 strany, i ta, co se rozpadla a podle mě nebyla nikdy perspektivní, ale to je jenom osobní názor, tak všichni říkali, že se nebudou zvedat daně. Pro podnikatelskou sféru, jestli pravicová vláda zvedá daně, to je velmi zvláštní a je to i trošku nepochopitelné. Kdyby to dělala levicová část v čele s panem předsedou Sobotkou a dalšíma, tak by mě to nepřekvapilo zvlášť ve vztahu k byznysu, protože to je jeho teorie, ale zvedat daně znovu, třeba i dneska to DPH o to 1 %, je otázka, jestli to opravdu stojí za to, protože se to stejně nevybere. Ta nervozita občanů, když se s nimi udělají průzkumy, jak s nimi děláme každého půl roku průzkum, nálady ve firmách ve vztahu k zakázkám, propouštění, nepropouštění lidí, bude se investovat, nebude se investovat, tento průzkum děláme dokonce exkluzivně v Evropě s Českou národní bankou, tak si myslím, že kdyby vláda se bedlivě dívala na ty průzkumy a na tu náladu občanů, tak si myslím, že by se ta část daňová už měla zastavit a měli bychom dělat pořádek.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A je šance, že tahle ta vaše pracovní skupina, když už si tedy pan premiér řekl o ty rady, že třeba dokáže ještě zvrátit tu politiku vlády na ten zbytek času, co jí zbývá?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak my jsme se pokoušeli zvrátit třeba ve vztahu k penzijní reformě, aby se to nezavádělo od 1. 1. 2013 a ne, jak levice nebo opozice kvůli tomu, že s tím zásadně nesouhlasí s tím druhým pilířem, ale my jsme to chtěli z praktického hlediska. Bohužel nás nikdo nechce poslouchat a myslím, že ti, co nás nechtějí poslouchat, že se budou divit, pardon, protože my v roce 2013 budeme mít dvoje odvodové systémy a dovedete si představit tu administrativní zátěž na ty účetní, na ty naše firmy a ta střední nebo ta větší střední a velká firma to ještě zvládne, ale co ti chudáci živnostníci a ty menší firmy, když najednou zjistí, že mají dělat dvojí daňové věci jenom kvůli tomu, že /nesrozumitelné/ se zavede až 1. 1. 2014 a na vládě prostě, prostě byla vláda nažhavená zavést penzijní reformu a nepočkat ten jeden rok, nevím, je to škoda. To jsou přesně věci, kdy si myslím, že vláda nenaslouchá dobře podnikatelům.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Máme už jen poslední minutku, řekněte, co by tedy vláda v souhrnu měla udělat, aby alespoň zastavila ten propad, když nedokázala obrat k lepšímu?
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Tak samozřejmě vláda má v rukách vládní investice a měly by jít opravdu do toho, co jsem říkal, to znamená infrastruktura, inovace, to jsou naprosto klíčoví a vzdělání pro budoucno a my preferujeme vzdělání technické, protože jsme průmyslová země s největším podílem průmyslu v Evropě, takže tyhle věci bysme měli držet a měla by sama nad sebou se zamyslet a opravdu dotáhnout bych řekl hospodárnostní hlediska, protože plošné škrtání, co zatím bylo předváděno, to je to nejhorší, co se může stát, protože se to má řešit podle agend, potřebnosti, nepotřebnosti a samozřejmě provázanost těch resortů, to je, to je systém šetření, ne plošný škrt 2, 3 % pro všecky, to k ničemu nevede.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Prezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky Jaroslav Hanák byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Díky za váš čas. Na slyšenou.
Jaroslav HANÁK, prezident Svazu průmyslu a dopravy:
Děkuji. Příjemný večer.
Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Od mikrofonu Radiožurnálu se loučí Štěpánka Čechová.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, a. s. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy Ozvěn dne, Dvaceti minut Radiožurnálu i dalších zpravodajských a publicistických pořadů si můžete poslechnout v iRadiu
Pokud se chcete našeho hosta na cokoli zeptat, dotaz mu můžete zaslat prostřednictvím mailové adresy 20minut@rozhlas.cz. Na otázky napsané do diskusního fóra bohužel hosté nemohou reagovat.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Česko zasáhly silné bouřky. Z Německa se přiřítil silný vítr, déšť a kroupy mají padat po celých Čechách
-
Policie v USA hledá pachatele politicky motivované vraždy. Motivem má být jeho odpor k interrupci
-
Hrůzu z Ruska mám celý život. Je to národ formovaný gulagem a násilím, tvrdí spisovatel Topol
-
‚Nejlepší show na světě‘. Bruce Springsteen v neděli vystoupí na odloženém koncertu v Praze