Jak vypadá jízda auta s hybridním pohonem

2. červenec 2008
Zblízka

Radiožurnál vás teď pozve na projížďku luxusním autem, kterému určitě nechybí klimatizace. Řeč bude ale o něčem úplně jiném. Cena ropy se minulý týden vyšplhala až na rekordních 141 dolarů za barel. Není divu, že ceny paliv po celém světě rostou. I proto se hledají takzvané alternativní pohony. Dalším nezanedbatelných důvodem je ekologie, tedy snaha o snížení emisí, která auta produkují. Jednou z cest jsou takzvaná hybridní auta. Dnes je nabízí například také Honda nebo Lexus, ale průkopníkem byla jiná japonská automobilka Toyota, která s nimi přišla právě před deseti lety. Málokdo si ale umí představit, jak takové auto funguje. Proto se Petr Jansa vydal hybrid prozkoumat.

  • Jak vypadá jízda auta s hybridním
    pohonem
    " style="">
    Jak vypadá jízda auta s hybridním
    pohonem
    " style="">
    Jak vypadá jízda auta s hybridním
    pohonem
0:00
/
5:19

Petr JANSA:
Legendou mezi hybridními auty je Toyota Prius. Už se jí po celém světě prodalo přes milion. Tady stojí v červeném provedení. Tomáš Vaněk se mne teď pokusí přesvědčit, proč bych si měl vybrat hybridní auto?

Tomáš VANĚK:
Je to technologie, která skutečně patří do jednadvacátého století, protože řeší ten základní problém, a to jsou nižší emise.

Petr JANSA:
Pojďme se podívat pod kapotu, protože mne bude zajímat, jak je v tomto případě hybridní pohon vyřešen.

Tomáš VANĚK:
Hybride Synergy Drive druhé generace se skládá vlastně ze spalovacího motoru o objemu jeden a půl litru s výkonem padesát sedm kilowatt a dále elektromotoru s výkonem padesát kilowatt.

Petr JANSA:
Když se dívám pod kapotu, spalovací motor alespoň průměrně technicky vzdělaný člověk pozná. Co je ta stříbrná krabička, která je z našeho pohledu vpravo?

Tomáš VANĚK:
Vůz pracuje s poměrně vysokým napětím až 500 voltů a tohle to je vlastně invertor, který mění stejnosměrný proud z baterie na střídavý pro elektromotor.

Petr JANSA:
Pojďme se podívat, kde najdeme vlastně baterie, kam byly ukryty?

Tomáš VANĚK:
Baterie v podstatě jsou dnes ukryty u zadní nápravy. Jsou to niklmetal hybridní baterie, které váží přibližně devětatřicet kilogramů a dneska v podstatě hybridní technologie právě díky vývoji bateriím postupuje o jeden krok dále.

Petr JANSA:
V tom místě má drtivá většina aut ale nádrž, ať už na benzín nebo na naftu. To se tam všechno vešlo?

Tomáš VANĚK:
Vešlo se tam úplně všechno. Nádrž je na pětačtyřicet litrů, což při průměrné spotřebě 4,3 litrů na 100 kilometrů umožňuje dojezd až přes tisíc kilometrů.

Petr JANSA:
Dostali jsme se právě ke spotřebě 4,3 litrů, to je spotřeba, kterou dnes dosahují i auta bez hybridního pohonu. Jaký je vlastně přínos tohoto způsobu pohonu, vždyť spálím prakticky stejné množství paliva jako v normálním autě a musím tedy vyprodukovat stejně emisí?

Tomáš VANĚK:
Největší benefity právě směřují do města. To proto, že vlastně režimy, které prius nabízí, jeden z nich je v podstatě popojíždění v koloně, což dneska známe z každodenního provozu, v podstatě znamená, že vypínáte motor spalovací úplně a vlastně popojíždíte jenom na elektromotor.

Petr JANSA:
Můžeme tedy nasednout, nastartovat a nic, naprosté ticho. Jak je to možné?

Tomáš VANĚK:
Zmáčkněte tlačítko power, vůz je připraven, když se objeví v podstatě nápis ready. To vyjetí vozu je na baterie a postupně podle provozu tak, jak ho používáte, tak potom postupně se připojuje zážehový motor a dobíjí současně baterii, která zase naopak potom využívá tuto energii zpětně v kolonách.

Petr JANSA:
Tady vidíme na displeji celý systém. Ten nám v tuto chvíli ukazuje, že jsme poháněni elektrickým motorem. Můžeme jet.

Tomáš VANĚK:
Vidíte sami, že v podstatě vyjíždíme, hluk je výhradně z klimatizace. Postupně, když budeme přidávat, tak na multifunkčním přístroji na obrazovce se objeví tok energií, to znamená, v každém okamžiku může řidič vidět, jestli vůz jede na spalovací motor nebo na elektromotor, anebo jestli jede v kombinaci s oběma pohony.

Petr JANSA:
A jsme na konci. Okolo nás se opět rozhostilo ticho a do mysli se mi vkrádají ekologické myšlenky. Vždyť na trhu je stále větší výběr hybridů. Sice zatím palivo nijak výrazně nešetří, ale ve městech se nám už teď může lépe dýchat. Techniky a vynálezce ale ještě čeká dlouhá cesta ke zcela ekologickému autu.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: pgj