Jak snížit emise? Automobilky bojují o každý gram oxidu uhličitého, pomáhají si i designem
Evropská komise navrhla přelomový klimatický balíček. Podle něj by byl od roku 2035 prakticky vyloučen prodej nových aut se spalovacími motory. Už teď automobilky bojují u svých modelů o každý ušetřený gram oxidu uhličitého. Kromě využívání hybridních nebo elektrických pohonů se snaží emise snížit i designem.
Martin Hrdlička šéfuje vývoji motorů a podvozků v mladoboleslavské Škodě. Ukazuje, jak se dá jednoduše sundat jedna z aerodynamických plastových poklic, která překrývá celé hliníkové kolo. Říká se jim inzerty. „Poklice je paradoxně náročnější na čas než samotné hliníkové kolo. Je třeba ji taky s kolem spárovat,“ popisuje.
Lidé mohou poklice sundávat a přidělávat, kdykoli se jim zachce. „Změní se nejen design, ale i aerodynamika. Těmito inzerty dokážeme vůz od vozu ušetřit až gram oxidu uhličitého, v extrémních případech až dva gramy. Je to poměrně hodně, v přepočtu na spotřebu jde o 0,04 litru.“
Místo zrcátka aerodynamická kamera
Zakrytí kol ke snížení emisí i spotřeby auta využívají i jiné automobilky. Třeba BMW vyvinulo kola přímo s aerodynamickým designem. U elektromobilů prodlužují dojezd až o 10 kilometrů.
A jaké další triky mohou designéři u aut ke snížení odporu vzduchu, a tedy emisí využít? „Jde například o ploché hladké podlahy pro lepší proudění. Je-li vůz vybaven aktivním podvozkem, tak se ve vyšších rychlostech sníží, aby se snížil odpor vzduchu a aerodynamika,“ popisuje Jiří Rozkošný z automobilky Audi.
Odpor vzduchu jde snížit i odmontováním zpětných zrcátek. Konstruktéři místo nich přidělávají na auta kamery. „Na předních dveřích je rameno, které je zhruba pětkrát menší než klasické zpětné zrcátko, a navíc je aerodynamicky vytvarováno. Na jeho konci je zpětná kamera, která promítá obraz na displej v předních dveřích řidiče a spolujezdce.“
Uzavření čelní masky
Hospodařit se vzduchem se dá i v přední části auta. Například u elektromobilů designéři uzavírají čelní masku, takzvaný gril, který normálně slouží pro přístup vzduchu ke spalovacímu motoru. Podobná finta jde ale použít také u aut na benzin nebo naftu, kde je chlazení vzduchem důležité.
Čtěte také
„Gril se může automaticky uzavírat. V horní části grilu bývá pasivní uzavření a ve spodní části těsně nad vozovkou, kde je největší tlak před automobilem, dáváme takzvané chladicí žaluzie,“ popisuje Martin Hrdlička z mladoboleslavské Škodovky. Auto pak samo dokáže vyhodnotit, zda je lepší žaluzie otevřít a využít k chlazení proudění vzduchu, nebo zachovat lepší aerodynamiku auta a spustit raději ventilátory.
Související
-
Budoucnost je ve sdílení vozů, věří ve vývojové laboratoři Škody Auto
Jaká je podle vedoucí vývojové laboratoře Škoda Auto DigiLab Jarmily Plaché budoucnost dopravy? A proč bude ve městech za několik let mnohem méně aut?
-
Auta, která jezdí na mrkev a zbytky z fastfoodu. Jak se vyrábí biometan?
Do deseti let by v České republice mohlo jezdit až 35 tisíc aut na CNG, tedy asi o 10 tisíc víc než v současnosti. Jak se biometan vyrábí?
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Americký reportér: Zelenskyj je tvrdohlavý lídr. Už viděl děsivější věci než Trumpa
-
Pohřešovaný soudce Kafka zmizel z databáze hledaných. Důvod policie neuvedla
-
Piráti s podporou Zelených? I proevropské a liberální strany se ve volbách chtějí vyhnout tříštění sil
-
Pro Dukovany chceme od Korejců strategickou spolupráci s českými firmami, zdůrazňuje energetik