Jak podle evropských hodnotitelů plní Český rozhlas svoji veřejnoprávní funkci?
Podle zprávy Evropské vysílací unie (EBU) bere hodnoty média veřejné služby velmi vážně, stejně jako své poslání informovat, vzdělávat a bavit. V rámci analýzy navštívili Český rozhlas zahraniční experti a studovali, jak zevnitř funguje a také to, co posluchačům nabízí. Stejné hodnocení podstoupily v minulosti třeba Česká televize, finský vysilatel YLE, švýcarský RTS nebo belgický RTBF.
Čtěte takéAnalýza peer-to-peer v Českém rozhlase
„Velký dojem na mě udělalo, jak moc je Český rozhlas součástí české společnosti, její historie a tradic. Je to historické médium v tom nejlepším slova smyslu. Médium, které každý zná a kterému lidé hluboce důvěřují,“ říká jeden z hodnotitelů Jan Metzger, šéf veřejnoprávního Rádia Brémy a někdejší zpravodaj v Československu.
„V Českém rozhlase jsem se setkal s velmi motivovanými profesionály a viděl jsem tam i nejnovější technologie. Vnímám Český rozhlas jako silného a velmi dobře rozvinutého poskytovatele vysílání veřejné služby.“
Český rozhlas chce být respektovaný i oblíbený
Podle jednoho z hodnotitelů Evropské vysílací unie odvádí Český rozhlas dobrou práci. „Je něco jako tržiště informací a komunikace pro celou českou společnost. A přesně takovou roli by veřejnoprávní média měla plnit,“ myslí si šéf veřejnoprávního Rádia Brémy.
Český rozhlas je podle něj velmi silnou značkou, která má mezi jinými veřejnoprávními vysílateli víc než jen respekt. K tomu, aby se mu dařilo také vstupovat do srdcí posluchačů, je podle Jana Metzgera potřeba budovat si s nimi pevné vztahy, věnovat víc času dialogu a rozhovorům.
„Přiblížit se posluchači, jako byste byli skutečně v jeho kuchyni, obýváku, nebo dokonce ložnici,“ dodává.
Nikdo nechceme skončit v muzeu
Doba po médiích veřejné služby požaduje, aby se přizpůsobovala velmi rychle se měnícím komunikačním kanálům, což souvisí především s rostoucím rolí internetu. Podle Jana Metzgera je proto neustále potřeba se ptát, kdo jsou posluchači, jak využívají média a jaké mají návyky.
Český rozhlas se snaží stejně jako další zahraniční veřejnoprávní média držet s těmito překotnými změnami krok. „Když se snažit nebudeme, všichni skončíme v muzejních expozicích,“ uzavírá.
Související
-
Hodnotitelé EBU ocenili silnou tradici Českého rozhlasu i kreativitu a rozmanitost, říká Zavoral
Český rozhlas podstoupil mezinárodní analýzu Evropské vysílací unie Peer-to-Peer Review zaměřenou na zkoumání hodnoty média veřejné služby.
-
Josef Šlerka: Je dobře, že se Český rozhlas otevřel analýze zvnějšku
Český rozhlas prošel mezinárodní analýzou expertů. Plní svou veřejnoprávní roli? Kde je další potenciál růstu? A má mít vlastní zpravodajství na webu?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.