Jak nečekat u praktického lékaře: musíte si vybrat toho správného

Čekárna v nemocnici (ilustrační foto)
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Čekárna v nemocnici (ilustrační foto)

Když se vypravíte k lékaři, především k praktikovi, stává se, že v čekárně strávíte desítky minut nebo dokonce i hodiny času. Objednat se na konkrétní čas vyšetření totiž stále není běžná služba, i když před několika lety se o zlepšení komfortu pro pacienty hodně mluvilo. Mění se v tomto smyslu služby lékařů? Ptali jsme se Martina Čabana, komentátora deníku E15, který se dlouhodobě věnuje zdravotnictví.

„O tom, že by se u praktických lékařů nemělo čekat, se začalo více mluvit někdy kolem roku 2008, kdy se ve zdravotnictví začal více prosazovat řekl bych klientský systém,“ vzpomíná Čaban, kdy vznikl tlak na lékaře, aby umožňovali pacientům se objednávat na konkrétní čas.

Jednoduchý způsob, který by problém s čekáním u lékaře rázně vyřešil, ovšem nevznikl. „Zkoušely to jak kraje jako zřizovatelé nemocnic, tak i ministerstvo, které uvažovalo o zákonu. Nakonec se jako nejlepší jeví finanční motivace od pojišťovny,“ vysvětluje komentátor, jak se stalo, že řada lékařů už pacienty objednává.


Jak si může pacient zkrátit čekání u lékaře
– Může si vybrat lékaře, který objednávkový systém má.
– Může návštěvy v neakutních případech plánovat.
– Když je akutně zle, je to vždycky sázka do loterie a riziko čekání je samozřejmé.

Například Všeobecná zdravotní pojišťovna spustila na konci minulé dekády program Akord, ve kterém je dnes už zapojena asi polovina jejích smluvních lékařů.

„Praktici, zapojení v tomto programu, musí splňovat nějaké standardy, mezi nimiž je i objednávkový systém. Pojišťovna je za to odměňuje zvýšením kapitační platby, kterou posílá za každého pojištěnce, a to asi o deset procent,“ popisuje Čaban.

Bez čekání pacienty ošetřují i ordinace typu sítě Moje ambulance, které mají dlouhou pracovní dobu a objednávkový systém, ale ošetřují zde různí lékaři – pacient tak nemá „svého“ praktika.


Ze selhání lze vinit lékaře, pouze pokud není schopen ukočírovat svůj objednávkový systém, tedy pokud i objednaní pacienti desítky minut čekají. To je blbé a to může být jeho chyba. Jestliže se mu ale během chřipkové epidemie nahrne do ordinace v osm ráno třicet pacientů, těžko za to může jeho špatný time management. Ti pomalejší budou prostě čekat.

„Přehled o zdravotním stavu pacienta lékař samozřejmě má, vždyť má k ruce jeho kartu. Ale je to odosobněné, což je po dlouhé éře rodinných lékařů – v době první republiky – a pak ‚obvoďáků‘ – za totality – pro Čechy nezvyk,“ vysvětluje Čaban, jaká daň se platí za větší komfort při objednávání.

Obecně se ale dá říci, že se pružnost lékařů a možnost zkrátit si čekání v ordinacích zlepšují. „Průzkumy k ruce žádné nemám, ale se stoupající dostupností technologií, rozšiřováním počítačové gramotnosti a tak dále, plus s pozvolným prosazováním klientského přístupu, je to přirozený vývoj,“ vysvětluje komentátor.