Jak moc kazit příběh pravdou? Masaryka jsem přepisoval asi desetkrát, říká scenárista filmu Petr Kolečko

Film Masaryk má 14 nominací na České lvy. Režisér a scenárista Petr Kolečko je ale podepsaný také pod seriálem Trpaslík, Okresní přebor nebo legendárním divadelním představením Federer - Nadal. Co obdivuje na Masarykovi? Proč je film jiný, než jsme zvyklí? A kdo vymyslel tlačítko na trpaslíkovi?

Masaryk není film, na který jsme od Petr Kolečka zvyklí. Historický žánr ale vždycky dělat chtěl, v rozhlase pracoval na projektu Karel je King. Jak sám říká, v Čechách není moc příležitostí dělat historické látky, protože jsou drahé. Z nominací na Českého lva má ale radost: „Není to to, proč to člověk dělá. Jsem rád, že ten film je vidět.“

Scénář se v rané fázi dostal do polského workshopu a dostal amerického script advisera Toma Abramse. „Americká dramaturgie má jiná, mnohem neúprosnější pravidla. U nás moc profesionální dramaturgie není, ale tenhle film ji měl,“ říká Petr Kolečko


Jak moc kazit příběh pravdou? Dilema, které se dříve nebo později objeví. Já jsem z toho byl hysterický, že to bude nepřesné. Já sám jsem si ničil věci. Když jsme pak dali lidem přečíst první verzi, většina řekla, že se máme víc soustředit na to, aby to byl filmový příběh. Historika jsme moc nepoužívali. Na většinu otázek odpověď nikdo neví. Co si kdo řekl, nikdo neví, toho materiálu se dobrat nedá. Téma je víc zamlžené než u podobně starých událostí.PETR KOLEČKO

Scenáristé Masaryka jsou uvedeni tři. Vedle Petra Kolečka také režisér Julius Ševčík a Alex Königsmark který na začátku psaní zemřel. „Dialogově jsem byl na psaní sám, vznikalo to pod Juliovým režijním vedením a představami, jako to bude. Alex se, než odešel, docela zásadně podílel na námětové fázi a je naprosto správně, že je pod tím podepsaný s námi. S umístěním jedné linky do Spojených států přišel původně Alex. V tom byl jeho přínos dost zásadní. Bylo to jedno z nejšťastnějších rozhodnutí.“

„Tohle pro mě není téma. Film je film. My jsme nikdy netvrdili, že je to historický film. Myslím si, že základní věci jsou dost správně, v Hollywoodu se dělají mnohem tvrdší věci s historií. Nakonec je důležitější optika filmu. Nemyslím si, že jsme nějak překrucovali nebo alternativně interpretovali dějiny,“ dodává Petr Kolečko.

Sám přečetl mnoho pramenů a knih. Co na Janu Masarykovi obdivuje? „Úkol, který Jan Masaryk dostal, aniž by ho chtěl. Že se člověk nějak narodí, že se dostane do pozice, kde po něm najednou někdo chce, aby zachraňoval nejen zemi, ale půl Evropy. Že se k tomu dokázal postavit vzhledem k tomu, co byl za charakter - člověk, který měl svoje velké slabosti a nejistoty a psychické problémy.“

Z filmu Masaryk. Režie Julius Ševčík

Trpaslík je teď u mě doma a opravdu mluví

Jak vznikla myšlenka, že dějiny světa určuje trpaslík? Na seriálu Kolečko spolupracuje s Janem Prušinovským. Tlačítko vymysleli za pochodu, ale že tvoří dějiny, přidali až později. Cílem bylo něco rodinného s nadpřirozeným prvkem.

Jakým způsobem seriál píší? „My si vyměňujeme verze. Honza v nějakých dílčích věcech, třeba dialozích, dělá rozhodnutí na place a jsou tam iprovizace herců. Přeli jsme se o spoustu věcí. Přes to, jaká je to bejkárna, jsme to dělali dost poctivě. Na konci jsme ho přepsali celý,“ dodává k Trpaslíkovi Petr Kolečko.“

autoři: lvb , jaw
Spustit audio