Inteligentní robot se učí z vašich úspěchů. Platí to i při stolním fotbálku

4. březen 2018

I počítačoví programátoři mají svůj maraton, říkají mu hackathon a běhat při něm nikam nemusejí. Jen zasednou na dva dny k počítačům a podle zadání vytvářejí v týmech co nejzajímavější software. Když se k nim ještě přidají šikovní inženýři, vznikají inteligentní roboti nebo pokročilá autonomní vozítka. Na hackathonu v Berlíně si návštěvníci mohli vyzkoušet třeba souboj s robotem ve stolním fotbálku.

Jeden brankář, dva obránci, pět záložníků a tři útočníci. Černí proti bílým. To je klasický hospodský zápas ve stolním fotbálku. Až na to, že tady v Berlíně si při zápase se soupeřem moc nepopovídám. Černými figurkami totiž otáčí robot.

Čtěte také

„Je lepší v útoku, asi to umělou inteligenci víc baví,“ směje se Fabian Utz, mladý inženýr společnosti Bosch, a popisuje mi, jak inteligentní robot funguje.

U stolku totiž nestojí nějaký humanoid s rukama, ve kterých by držel madla. Figurkami hráčů otáčejí a pohybují tam a zpět tři robotické válce. Je to poměrně jednoduchý mechanismus.

Berlínský hackathon

Soupeř, který se učí z vašich úspěchů

„Sestrojit to bylo poměrně jednoduché, jsme profesionální inženýři. Vývoj umělé inteligence už byl horší, protože jsme chtěli, aby systém sám zpracovával to, co vidí,“ vysvětluje Fabian. „Neříkáme mu, jak má hrát, necháváme ho, ať se sám zlepší.“

Válce jsou zavřené ve skleněné kukani, na které je monitor počítače a webkamera.

Čtěte také

„Umělá inteligence vás pozoruje přes tuhle malou webkamerou. Sleduje, jak se pohybujete, a systém se od vás učí. Čím jste lepší, tím rychleji se zlepšuje i počítač,“ vysvětluje mi Fabianova kolegyně Janette.

Ohleduplný protihráč

Zápas člověka proti umělé inteligenci si tady právě zkouší i Pavel Kasík ze serveru Technet.cz. „Jestli se bude opravdu učit, postupně začne zjišťovat, že některými hráči nemusí otáčet, když u nich zrovna není míček,“ komentuje hru.

Shodujeme se, že jako protihráč je robot férový a slušný. Vždy, když se míček někde zastaví a musíme ho poposunout rukou, tak čidla zjistí, že saháme do hřiště, a počítač přestane hrát, aby nás nezranil.

Pavel Kasík to trefně komentuje slovy, že tohle často neumí ani lidí. Janette pak ještě dodává, že robotický fotbálek využívá umělou inteligenci Google Deepmind a programátoři z Německa, Spojených států, Itálie a Španělska se ji snaží stále zlepšovat.

Profesor Proton z fotbalového týmu B-Human

Nešikovný mistr světa

O kousek dál je další ukázka robotických dovedností ve fotbale. Profesor Proton je ani ne půlmetrový robůtek se jménem ze známého vědeckého sitcomu Teorie velkého třesku. Také umí hrát fotbal, za míčem ale navíc skutečně běhá a kope ho zpátky tomu, kdo mu přihrál.

„Má v sobě 25 motorků a procesor Intel Atom. Na jedno nabití kope tak 20 minut,“ říká mi jeho konstruktér Gerit Felsch ze společnosti Contact Software.

Čtěte také

Profesor Proton občas spadne nebo se netrefí, a to je přitom šestinásobný mistr světa v robotické kopané. Střílí góly za tým B-Human, tedy v překladu Buď člověk, a většinou má vedle sebe ještě čtyři spoluhráče.

Gerit Felsch jede v létě s celým týmem do kanadského Montrealu na 22. mezinárodní šampionát, ale sám uznává, že zatím je to spíš velká zábava než vážný sport.

Ale při pohledu na stolní fotbálek a Profesora Protona, kdo ví, jak dlouho budou ještě jeho slova platit.

autor: msk
Spustit audio