I dítě s autismem může zvládnout výuku v běžné třídě. Své zážitky popisuje patnáctiletý Šimon
Bez asistentů pedagogů by některé děti výuku ve škole nezvládaly. Je to třeba případ patnáctiletého Šimona. Díky asistentovi se mladý autista naučil fungovat v kolektivu a zvládat i další věci. Podobných osudů by novela školského zákona, která začíná platit v září, mohla přinést víc.
„Když něco nepochopím, tak mi asistentka pomůže, nebo mi s něčím poradí,“ vysvětluje Šimon. Teď už výuku docela zvládá, asistentku bude mít asi další rok, aby mu pomohla s přechodem na střední školu.
Šimonova matka Magdalena Čtrnáctová patří mezi ty, které mají s inkluzí nebo integrací ty nejlepší zkušenosti. „Pro dítě typu syna, který je schopný, inteligentní a problémy jsou spíše v sociální sféře, tak se domnívám, že je naprosto skvělé, že může chodit do běžné školy,“ podotýká.
Už sedmým rokem je asistentkou Šimona Hana Donenová. „Při činnostech, které Šimon dělá nerad, tak jsme se vždycky snažili nevytrhovat ho z kolektivu. Šimon se třeba bál míče, ale ve své podstatě hrál s kluky fotbal,“ upozorňuje.
A Šimon potvrzuje: „Teď už se tolik nebojím, spolužáci dávají menší rány.“ V kolektivu se cítil výborně a problémy, když někdo ve škole řekl, že je autista, žádné nenastaly. Ideální příběh? „Vypadá to tak,“ potvrzuje Šimon.