Etika v podnikání

29. duben 2007
Výzvy přítomnosti

Dnes budeme mluvit o otázce, která je nad jiné důležitá, protože se týká morálních principů v podnikání.

Když před lety padl komunismus, mnoho lidí vstupovalo do nového období s ideály, jež se nenaplnily. Mysleli si, že budou žít ve společnosti, kde "pravda a láska nadobro zvítězí nad lží a nenávistí", kde se k sobě lidé začnou chovat slušně a kde budou mít všichni stejné příležitosti. Jak ale kdosi moudrý kdysi řekl, po sladkých snech obyčejně přichází noční můry, a to se stalo i nám. Objevilo se nové české slovo (přesněji řečeno nový význam starého slova) tunel. S ním se zjevila i horda zbohatlíků, kterým se podařilo přivlastnit si pohádkové majetky buď zcela protiprávně, nebo různě rafinovaným proplouváním mezi nedokonalými zákony.

Když zlatý věk tunelářů konečně odezněl, přišla další studená sprcha v podobě korupce. Tatíček Masaryk by se asi hodně divil, kdyby se doslechl, že Česká republika patří mezi nejzkorumpovanější země Evropské unie. Je jasné, že bude potřeba s tím něco dělat, protože důsledkem korupce je obyčejně chudoba. A chudí být nechceme.

Neblahým vedlejším efektem zmíněné minulosti je negativní obraz podnikatele. Jestliže za komunismu lidé říkali, že politika je špína, dnes nejsou daleko od přesvědčení, že špína je hlavně podnikání. A že bez morálních kompromisů se vlastně ani podnikat nedá. K rozhovoru o tom, zda to tak musí nebo nemusí být, jsem pozval do studia jednoho z velice úspěšných podnikatelů - Radima Passera.

Radim Passer
autor: Daniel Raus
Spustit audio