Elektroskútry nejsou jen služba pro zlatou mládež. Mikromobilita je odpověď na problémy velkých měst
Patří osobní auta do center měst? V Praze, podobně jako v dalších českých i evropských městech, už alternativy najdete – sdílené elektrické koloběžky a elektrické skútry nebo sdílená auta, a to dokonce i elektromobily. A poptávka po městské sdílené dopravě stále roste. Může mikromobilita změnit podobu měst?
Čtěte také
Podle Martina Li ze společnosti Škoda Auto DigiLab, která v Praze provozuje sdílené elektrické skútry BeRider, je mikromobilita odpovědí na potřeby lidí, kteří žijí ve městě. Ty se totiž mění jak v průběhu dne, tak v průběhu roku. „Mikromobilita je významnou součástí ekosystému, který uživatelům umožňuje vybrat si službu, kterou právě potřebují,“ popisuje.
Právě v portfoliu služeb – konkrétně v portfoliu různých dopravních prostředků, ze kterých si můžete vybírat – je podle Martina Li budoucnost. A nezáleží příliš na tom, zda si nakonec vyberete sdílený skútr, nebo sdílené auto. Klíčové je totiž právě slovo „sdílený“.
„Důležitým faktorem mikromobility je, aby šlo o sdílený prvek. Pak například nezabíráte parkovací místo 20 hodin v kuse, protože dopravní prostředek je neustále v pohybu,“ vysvětluje výhody tohoto systému zástupce DigiLabu.
„Trh roste“
Například v Praze dosud podobné služby ani zdaleka nepokrývají možnou poptávku a neustále rostou. „Bude ještě trvat, než se trh ustálí,“ myslí si Martin Li.
Nejsme služba pro zlatou mládež, jsme služba pro široké publikum.
Martin Li
Poptávka po mikromobilitě totiž stále ještě roste. A dokazují to i čísla. „S uživateli BeRideru jsme už například najezdili víc než půl milionu kilometrů,“ upozorňuje. „Uživatelé chtějí více jezdit, nechtějí chodit daleko. Snažíme se trh edukovat a přiblížit skútry uživatelům. Když je pěkné počasí, vidíme, že uživatelé preferují skočit na skútr místo aby jeli autem.“
Jak mikromobilita pomáhá v boji proti pandemii? Mohou být v budoucnu centra velkých měst zcela bez aut? A je možné sdílené dopravní prostředky využít i k přepravě zboží? Poslechněte si celý podcast Budoucnost R s Martinem Li.
Související
-
Šťastný cyklista, který nemusí šlapat. Škodovácké elektrokolo Klement převádí sny ve skutečnost
Na březnovém autosalonu v Ženevě Škoda Auto představila koncept elektrokola Klement. Ten zaujal především tím, že rychlost jízdy na něm ovládáte pomocí pedálů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka