Dvořák: Češi mají rádi smrádek a teploučko. Odpor k migrantům není rasismus, spíš xenofobie
Část obyvatel Česka podle ministra pro evropské záležitosti Martina Dvořáka z hnutí STAN není schopna rozlišovat mezi islámem a radikálním islamismem. „Spíš než rasismus je to trochu xenofobie. My Češi jsme rádi v tom našem smrádku a teploučku. Tady se všichni známe. A všechno cizí je nám podezřelé,“ říká Dvořák v další epizodě Bruselských chlebíčků. Zdůrazňuje, že podporou unijní migrační reformy vláda přesně naplnila cíle předchozího kabinetu Andreje Babiše z hnutí ANO.
Reformu migrační a azylové politiky začátkem června po dlouhých letech podpořily členské státy. Na jednání ministrů vnitra pro ni hlasoval i ministr vnitra Vít Rakušan z hnutí STAN. O finální podobě migračního paktu teď budou členské státy vyjednávat s Evropským parlamentem.
Dvořák zdůrazňuje, že současná podoba návrhu Česku zaručí, že nebude muset přijímat žádné migranty. Jistou formu solidarity ale podle něho budou muset projevit všechny státy, a je to tak správně.
Sám ministr pro evropské záležitosti by podpořil i přijímání uprchlíků. „Já si myslím, že ve specifických případech bychom mohli a měli akceptovat i to, že pomůžeme i fyzicky tím, že tady v Česku skutečně válečné uprchlíky budeme nějakou dobu schopni obhospodařovat a pomáhat jim,“ uvedl Dvořák. Dodal ale, že rozumí obavám části Čechů z neznámého, a proto považuje za přijatelnou i variantu, že Česko se zvládáním migrace bude pomáhat finančně.
Čeká Česko před evropskými volbami rok plný protiimigrační rétoriky? Jak se ministrovi, který se sám prohlašuje za eurohujera, spolupracuje s euroskeptickou částí ODS? A jak se vyvíjí vyjednávání o budoucím eurokomisaři či eurokomisařce? O tom jsou tyto Bruselské chlebíčky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.