Drony pošťáky jen tak nenahradí, tvrdí expert. V čem už dnes bodují Češi se svými drony?
Drony si zatím nejčastěji spojujeme s filmováním nebo focením. Kdy je i u nás budeme využívat třeba na doručování zásilek? Podle expertů pražského ČVUT je to ještě hudba vzdálené budoucnosti, a to především kvůli bezpečnosti.
Inventuru v mladoboleslavské automobilce provádí od května dron
Areál jednoho skladů Škodovky třikrát denně přelétává dron. Ve spolupráci s českým výrobcem dronů ho automobilka vyvinula tak, aby dosáhla rychlejší a přesnější inventury.
Americká televize CNBC poslední týden v červenci informovala své diváky o tom, že společnost UPS právě požádala americkou Federální leteckou správu (FAA) o povolení doručovat zásilky pomocí dronů.
Něco takového už podle reportéra televize Franka Hollanda funguje v testovacím provozu v nemocničním areálu v Severní Karolíně.
Když UPS povolení dostane, bude moci komerčně létat už od 1. ledna 2020.
O doručování zásilek drony se snaží, zpravidla prostřednictvím dceřiných firem, také spousta dalších velkých společností. Třeba DHL létá s léčivy po africké Tanzanii, Google získal povolení pro doručování v americké Virginii a pozadu nechtějí zůstat ani Amazon nebo Uber.
Ohrožení nad hlavou
Doručování balíků pomocí dronů je podle Martina Sasky z Elektrotechnické fakulty pražského ČVUT u nás ještě hudbou vzdálené budoucnosti. „Můj optimistický odhad je deset nebo i více let a je to tak dobře. Technologie tady na to je, ale ještě není dostatečně zralá,“ myslí si.
Podle experta na drony je správné, že doručování zásilek touto cestou stávající legislativa brání. „Jsou to stroje a mohou selhat. Nechtěl bych vidět, jak helikoptéra někoho zraní,“ dodává Martin Saska.
Češi patří mezi světovou špičku
Jeho skupina na ČVUT pracuje s drony na mnoha projektech a každoročně se jejich výzkumný tým zdvojnásobí: „Skupinu multirobotických systémů jsme na ČVUT zakládali před čtyřmi lety a tvořil jsem ji já spolu se dvěma kolegy. Dnes máme 15 zaměstnanců plus dalších 30 až 40 spolupracovníků.“
Před dvěma lety zaznamenaly drony ČVUT velký úspěch v soutěži pořádané univerzitou v Abú Zabí. Na jaře roku 2020 se ve Spojených Arabských Emirátech pořádá další kolo, tentokrát dotované sumou milion dolarů. A Češi patří mezi favority.
„Budeme odchytávat letící objekt, hasit výškovou budovu, což je inspirované požárem Burdž Chalífa, a třetí disciplínou je stavba zdi pomocí dronů,“ popisuje soutěžní úkoly Saska.
Líheň talentů
O dronech a především o jejich pohybu ve větších skupinách se hodně mluvilo také na mezinárodní letní škole, na kterou do Prahy přijela v minulých dnech řada expertů z celého světa.
Dronům patří budoucnost. Čeští odborníci se zaměřují především na vývoj jejich inteligence
Česko není zemí, kde by továrny chrlily statisíce dronů. Přesto se tu bezpilotní letadla vyrábí, a to pro celý svět. Češi se specializují na programování nejrůznějších aplikací pro drony nebo na vývoj bezpilotních letadel.
Organizátorům se na vědecký program podařilo přilákat zhruba 120 lidí, především studentů, což předčilo všechna jejich očekávání. Jde o další důkaz toho, jak vysoký kredit česká skupina zaměřená na multirobotické systémy v branži má.
Povzbuzeni nedávným úspěchem organizátoři zvažují, že by se letní škola pořádala v Praze každoročně. Jedním z efektů by mohlo být i to, že si šéfové tuzemských výzkumných týmů budou moci mezi posluchači vybrat opravdu motivované talenty, které pak zkusí nabídnout na výzkumné projekty. Tím by mohla česká multirobotika získat před konkurencí další náskok.
Související
-
Jak vypadá svět ze 148. patra? Dubajský mrakodrap Burdž Chalífa nabízí luxus v oblacích
Nejvyšší budova světa Burdž Chalífa je zároveň největším turistickým lákadlem Spojených arabských emirátů. Za dva roky mu v sousedství vyroste ještě vyšší konkurence.
-
Jak fungují antidronové systémy? Chrání letiště i jaderné elektrárny
Pro létání s bezpilotními zařízeními existují jasná pravidla. Za jejich porušení jsou udělovány vysoké pokuty. Někdy je ovšem potřeba proti nebezpečným dronům zasáhnout.