Doprava v Lagosu? Katastrofa, shodují se místní. Vláda teď navíc zakázala oblíbené mototaxíky

Několikrát denně se provoz na silnicích v nigerijském hlavním městě Lagos de facto zastaví. V kolonách v době špiček uvíznou miliony aut. Ještě nedávno takový problém mnozí řešili pomocí takzvaných okada neboli mototaxíků. Nigerijská vláda ale jejich provoz zakázala, údajně z bezpečnostních důvodů. Co si o zákazu myslí místní, se do lagoské dopravní zácpy vydala zjistit reportérka Kateřina Havlíková.

 

„Zákaz není dobrý. Spousta lidí přišla o práci a další se nemůžou dostat, kam potřebují. Bez okada se těžko dostávají do práce, do školy,“ stýská si Emeka, kterého jsem potkala na prašném plácku v lagoské části Ojota.

Pokud Emmanuel zrovna nemá zákazníky, přijímá přes aplikaci objednávky na přepravu zásilek nebo jídla

Kvůli zákazu se musel přemístit z centra do oblasti, kde vláda kvůli chudším poměrům zákaz zrušila. Rozhovor po chvíli přerušuje zákaznice s kufrem – nasedá za Emeku, před sebe ještě dává zavazadlo a odjíždějí.

Auto nic neřeší

Na stanovišti okada zůstává Emmanuel. Podle zeleného trička s logem a zelené helmy na řídítkách je poznat, že jezdí také pro společnost Kwik. Pokud tedy zrovna nemá zákazníky, přijímá přes aplikaci objednávky na přepravu zásilek nebo jídla.

Čtěte také

„Motorky jsou v lagoské dopravě velmi důležité. Pořád jsou tu zácpy, takže pokud se někam chcete dostat rychle, použijete motorku,“ vysvětluje.

„Víte, v Lagosu žije přes 20 milionů lidí. To je tolik, co třeba v Evropě ve čtyřech zemích dohromady, a 80 procent práce je v centru. Proto jsou motorky důležité, aby se všichni do své práce dostali. Pokud vyjedou v autech, nic to nevyřeší a nikam se nedostanou.“

Vláda se stará jen o svoje zájmy

Emmanuelova slova potvrzuje i šestnáctiletá Chiniere, která v nedalekém obchodě prodává oblečení.

Zákaz mototaxíků obyvatelé Lagosu nechápou

„Teď si musíte sednout do auta nebo autobusu a prostě čekat. Dřív si člověk vzal okada a byl mnohem rychleji tam, kde potřeboval. Do práce mi to třeba zabralo 15 minut cesty. Teď jsem ve stresu, že to nestihnu. Plánovat teď něco v Lagosu? To nejde,“ krčí rameny.

Vláda do ulic vyslala víc autobusů, problémy s dopravou to ale podle místních neřeší. Ti si navíc myslí, že úředníci nesledují jejich zájmy. „Naše vláda se nezajímá o to, co zákaz způsobí. Stará se jen o své zájmy,“ shrnuje pocity obyvatel nigerijské metropole Emeka.

Dopravního kolapsu v době ranních a odpoledních špiček šikovně využívají takzvaní hawkers – prodejci všemožného zboží, které často přenášejí na hlavě. Při čekání v kolonách si od nich cestující můžou koupit svačinu, ale i boty, knihy nebo obrazy. Také oni se ale čím dál častěji potýkají se zákazem prodeje.

Spustit audio

Související