Děti, které čtou, jsou úspěšnější ve škole i v životě, říká pedagožka
Čte vaše dítě? A možná ještě důležitější otázka: skutečně rozumí tomu, co čte? „Chceme, aby naši žáci nad textem přemýšleli, aby pouze nehltali písmenka, ale aby dokázali vyvozovat vlastní závěry,“ říká v rozhovoru s Lucií Výbornou učitelka a odbornice na čtenářskou gramotnost Jana Kopecká.
Čtěte takéCo je to čtenářská gramotnost a jak ji rozvíjet
Že je vaše dítě na knížky ještě malé? Omyl. Podle Jany Kopecké se dá čtenářská gramotnost rozvíjet už u prvňáčků. A dokonce i u nečtenářů. „Než děti nastoupí do školy, budují si vztah ke čtení prostřednictvím toho, jak si s nimi čtou máma a táta. Tam vzniká vztah ke knihám,“ popisuje.
Ať už je dítě jakéhokoliv věku, jedno platí vždy: mělo by číst knihy, které ho baví. „Kdybychom všichni četli jednu knihu nebo kdybych dětem knihu vnutila, nemohla by daná kniha zaujmout všechny,“ vysvětluje učitelka, která se svými žáky provozuje takzvané čtenářské dílny. Během nich si každé dítě čte vlastní vybranou knížku.
Kdybychom všichni četli jednu knihu nebo kdybych dětem knihu vnutila, nemohla by daná kniha zaujmout všechny.
Jana Kopecká
Čtení je pro každého
Čtení má podle ní větší význam, než si velká část lidí myslí. Významně totiž podporuje úspěchy ve vzdělávání jako takovém. „Každodenní čtení přispívá tomu, že je žák úspěšný i v jiných předmětech. A dokonce i v životě.“
Princip je jednoduchý. Pokud dítě pravidelně čte, dokáže se lépe vyjadřovat, a to jak ústně, tak písemně. „Musíme to ale v dětech pěstovat. Například součástí našich čtenářských dílen je společné sdílení, kdy si o knihách děti povídají. Tím se kultivuje jejich vyjadřování a učí se naslouchat jeden druhému.“
Dobrý čtenář se přitom může stát z každého. Včetně velmi živých nebo hyperaktivních dětí. „Podobných dětí mám pár ve třídě. Když mají možnost číst si knížku nebo ji alespoň prohlížet, deset minut to vydrží. Maximálně si odběhnou na záchod,“ usmívá se Jana Kopecká.
Jana Kopecká je mimo jiné vítězkou národního kola prestižního učitelského projektu Global Teacher Prize ČR. Odborná porota ji vybrala ze stovky obdržených nominací.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Telefonát mezi Trumpem a Putinem se ‚vyvíjí dobře a stále pokračuje‘, uvedl po hodině hovoru Bílý dům
-
Německý Spolkový sněm schválil balík na podporu obrany a infrastruktury. Uvolní na ně půl bilionu eur
-
Rusko chce Česko pod svou kontrolou. To nesmíme dopustit, varuje ministr Lipavský
-
ŽIVĚ: Pardubice vstoupí do play-off proti Českým Budějovicím, Radiožurnál Sport odvysílá přímý přenos