Děti, které čtou, jsou úspěšnější ve škole i v životě, říká pedagožka
Čte vaše dítě? A možná ještě důležitější otázka: skutečně rozumí tomu, co čte? „Chceme, aby naši žáci nad textem přemýšleli, aby pouze nehltali písmenka, ale aby dokázali vyvozovat vlastní závěry,“ říká v rozhovoru s Lucií Výbornou učitelka a odbornice na čtenářskou gramotnost Jana Kopecká.
Čtěte takéCo je to čtenářská gramotnost a jak ji rozvíjet
Že je vaše dítě na knížky ještě malé? Omyl. Podle Jany Kopecké se dá čtenářská gramotnost rozvíjet už u prvňáčků. A dokonce i u nečtenářů. „Než děti nastoupí do školy, budují si vztah ke čtení prostřednictvím toho, jak si s nimi čtou máma a táta. Tam vzniká vztah ke knihám,“ popisuje.
Ať už je dítě jakéhokoliv věku, jedno platí vždy: mělo by číst knihy, které ho baví. „Kdybychom všichni četli jednu knihu nebo kdybych dětem knihu vnutila, nemohla by daná kniha zaujmout všechny,“ vysvětluje učitelka, která se svými žáky provozuje takzvané čtenářské dílny. Během nich si každé dítě čte vlastní vybranou knížku.
Kdybychom všichni četli jednu knihu nebo kdybych dětem knihu vnutila, nemohla by daná kniha zaujmout všechny.
Jana Kopecká
Čtení je pro každého
Čtení má podle ní větší význam, než si velká část lidí myslí. Významně totiž podporuje úspěchy ve vzdělávání jako takovém. „Každodenní čtení přispívá tomu, že je žák úspěšný i v jiných předmětech. A dokonce i v životě.“
Princip je jednoduchý. Pokud dítě pravidelně čte, dokáže se lépe vyjadřovat, a to jak ústně, tak písemně. „Musíme to ale v dětech pěstovat. Například součástí našich čtenářských dílen je společné sdílení, kdy si o knihách děti povídají. Tím se kultivuje jejich vyjadřování a učí se naslouchat jeden druhému.“
Dobrý čtenář se přitom může stát z každého. Včetně velmi živých nebo hyperaktivních dětí. „Podobných dětí mám pár ve třídě. Když mají možnost číst si knížku nebo ji alespoň prohlížet, deset minut to vydrží. Maximálně si odběhnou na záchod,“ usmívá se Jana Kopecká.
Jana Kopecká je mimo jiné vítězkou národního kola prestižního učitelského projektu Global Teacher Prize ČR. Odborná porota ji vybrala ze stovky obdržených nominací.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Motoristé nepodpoří zvyšování daní ani opětovné zavedení EET. Uvedl to na sněmu lídr Boris Šťastný
-
Nový systém protivzdušné obrany pro Česko dostřelí až 80 kilometrů. Armáda ho otestuje na podzim
-
Belgičan Evenepoel odstoupil z Tour de France. V průběžném pořadí byl třetí
-
Svět, kde se muži vyhýbají zranění. ‚Byl jsem incel, mluvil o sebevraždě a pak chtěl být alfa,' říká Petr