Děti, které čtou, jsou úspěšnější ve škole i v životě, říká pedagožka

26. červen 2018

Čte vaše dítě? A možná ještě důležitější otázka: skutečně rozumí tomu, co čte? „Chceme, aby naši žáci nad textem přemýšleli, aby pouze nehltali písmenka, ale aby dokázali vyvozovat vlastní závěry,“ říká v rozhovoru s Lucií Výbornou učitelka a odbornice na čtenářskou gramotnost Jana Kopecká.

Čtěte takéCo je to čtenářská gramotnost a jak ji rozvíjet

Že je vaše dítě na knížky ještě malé? Omyl. Podle Jany Kopecké se dá čtenářská gramotnost rozvíjet už u prvňáčků. A dokonce i u nečtenářů. „Než děti nastoupí do školy, budují si vztah ke čtení prostřednictvím toho, jak si s nimi čtou máma a táta. Tam vzniká vztah ke knihám,“ popisuje.

Ať už je dítě jakéhokoliv věku, jedno platí vždy: mělo by číst knihy, které ho baví. „Kdybychom všichni četli jednu knihu nebo kdybych dětem knihu vnutila, nemohla by daná kniha zaujmout všechny,“ vysvětluje učitelka, která se svými žáky provozuje takzvané čtenářské dílny. Během nich si každé dítě čte vlastní vybranou knížku.

Kdybychom všichni četli jednu knihu nebo kdybych dětem knihu vnutila, nemohla by daná kniha zaujmout všechny.
Jana Kopecká

Čtení je pro každého

Čtení má podle ní větší význam, než si velká část lidí myslí. Významně totiž podporuje úspěchy ve vzdělávání jako takovém. „Každodenní čtení přispívá tomu, že je žák úspěšný i v jiných předmětech. A dokonce i v životě.“

Nejvíc se vrací investice do základního vzdělání, říká ekonom George Psacharopoulos

Princip je jednoduchý. Pokud dítě pravidelně čte, dokáže se lépe vyjadřovat, a to jak ústně, tak písemně. „Musíme to ale v dětech pěstovat. Například součástí našich čtenářských dílen je společné sdílení, kdy si o knihách děti povídají. Tím se kultivuje jejich vyjadřování a učí se naslouchat jeden druhému.“

Dobrý čtenář se přitom může stát z každého. Včetně velmi živých nebo hyperaktivních dětí. „Podobných dětí mám pár ve třídě. Když mají možnost číst si knížku nebo ji alespoň prohlížet, deset minut to vydrží. Maximálně si odběhnou na záchod,“ usmívá se Jana Kopecká.

Jana Kopecká je mimo jiné vítězkou národního kola prestižního učitelského projektu Global Teacher Prize ČR. Odborná porota ji vybrala ze stovky obdržených nominací.

autoři: Lucie Výborná , als