Desítky dopravních staveb v Česku se mohou zdržet kvůli novým ekologickým posudkům

02618177.jpeg

Celkem 64 dopravním stavbám v Česku hrozí, že se zdrží jejich výstavba. Po jednání ekonomických ministrů to řekl premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD. Důvodem je požadavek Evropské unie na nové posudky vlivu staveb na životní prostředí, ty původní totiž vznikly na základě více než 20 let starého zákona.

Zdržení se má týkat staveb, na které existují starší projekty, ale kvůli rozporu s evropskými normami o posuzování vlivu na životní prostředí ještě nemají stavební povolení.

Nové posouzení by výstavbu podle Sobotky mohlo zdržet až o několik let. Navíc by to zřejmě ovlivnilo i čerpání zhruba 90 miliard korun z evropských fondů.

Ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO řekl, že se Česko bude snažit aktuální situaci zvrátit na únorové schůzce s Evropskou komisí.

„Na základě výsledků tohoto jednání se do celého řešení této situace zapojí pan premiér, nebo nezapojí. Já myslím, že se zapojí. A jsem stále mírný optimista v mezích zákona, že se nám podaří získat akceptaci a že budeme schopni stavět to, co máme nachystáno,“ řekl Ťok.

„Evropská komise požaduje, aby všechna stanoviska EIA u projektů, které jsou i po 10 až 15 letech stále ve stadiu povolovacích řízení, byla udělána znovu. My se snažíme, aby tato stanoviska byla pouze ověřena, což by proces povolování usnadnilo,“ popsala mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.

Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) má Česko dostatečné argumenty pro vyjednání zvláštního režimu. „Myslím, že máme argumenty pro to, aby se EIA nemusela opakovat, ale abychom to, co nám EU dlouhodobě vytýká, byli schopni splnit. Například v rámci stavebního řízení, které už jede podle novely zákona,“ uvedl Brabec.

Pokud by se to nepovedlo, byla by to podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy České republiky Jaroslava Hanáka špatná zpráva. „Omezily by se programy výstavby infrastruktury v Operačním programu Doprava 2 v letech 2014–2020, což by mělo fatální dopady především na silniční dopravu,“ řekl Hanák.

Oddálení stavby by se mohlo týkat například východní části Pražského okruhu, dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřicm dálnice D3 od Českých Budějovic směrem k hranici s Rakouskem nebo D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova. Pokud se nepodaří vyjednat výjimku, nové posouzení by měl absolvovat i poslední úsek dálnice D1 z Přerova do Říkovic nebo obchvat Lubence na dálnici D6.