Danny Lakerová: Přilákejme lidi zpět do kamenných obchodů. Móda pak může být ekologičtější

12. prosinec 2019
Podcast Budoucnost R

Lakerová založila firmu fashionXact a chce změnit módní průmysl. Věří, že móda může být klíčovým hybatelem našich životů. Pokud najdeme nové obchodní modely, můžeme zachránit lokální kamenné butiky. Zákazníci budou mít větší vliv na módní trendy a budou hledat jiné vzorce nakupování a využívání módy – například půjčování. Když se toto povede, může stabilizovaný módní průmysl podle Lakerové také přispět k uzdravení naší planety.

„Někteří lidé tvrdí, že konec vlastnictví už dorazil i do módy, já o tom ale nejsem přesvědčená. Trochu pochybuju, že bychom oblečení výhradně sdíleli. Vždycky bude určitá rovnováha mezi tím, co si půjčuju a sdílím, a tím, co kupuju a vlastním,“ říká Lakerová s tím, že některé kousky ze svého šatníku zkrátka chceme mít jen pro sebe.

Co by měl být první krok k tomu, abychom se vyhnuli momentu, kdy náš svět přestane být obyvatelný? Podcast Budoucnost R se ptá vědeckých osobností z různých oborů – od genetiky až po mobilitu. Na nové epizody se můžete těšit vždy ve čtvrtek. Poslouchejte každý týden na webu Radiožurnálu a v aplikaci mujRozhlas.

Už žádné levné obleky

Tmavý oblek volte pro večer

Na některé události je ale potřeba vzít si specifické oblečení, a ne každému se chce investovat třeba do obleku nemalé peníze, zvlášť pokud ho nevyužije často. A tak spíš než aby si pořizoval levný, ale nepadnoucí oblek, raději si ho od někoho půjčí a po použití zase vrátí.

„Podobně by to mohlo fungovat třeba když si chcete vyzkoušet něco nového. Třeba trendy žlutý svetr nemusí být něco, co chcete nosit celý život. Na jednu sezónu byste ho ale vynosil,“ rozvíjí koncept sdíleného oblečení Danny Lakerová.

Nejdřív je potřeba změnit myšlení lidí

Čtěte také

V současnosti na podobném principu fungují třeba půjčovny kostýmů nebo společenských šatů. Ale půjčit si například svatební šaty bývá velmi drahé. Podle Lakerové je proto potřeba udělat půjčování oděvů mnohem dostupnější a také běžnější. To ovšem nejde bez toho, aby si lidé uvědomili, jaký přínos může mít, myslí si.

„Proto tvrdím, že pouhým sdílením se problém nevyřeší. Asi budeme mít v šatníku vždycky věci, které jsou trendy, a základní sadu oblečení, která je nadčasová. To ale nemusí fungovat pro všechny. Je to jako se sdílením aut. Věřím, že někteří lidé budou auto stále vlastnit, protože prostě chtějí.“

V čem spočívá úskalí nakupování oblečení online? Proč by měly obchodníci do svého byznysu zapojit moderní technologie, jako je rozšířená nebo virtuální realita? A proč bychom se měli zamýšlet také nad způsobem, jak se k nám zboží dostává? Poslechněte si celý podcast v aplikaci mujRozhlas.

autoři: Vojtěch Koval , had , and
Spustit audio

Související