Cikán mi vybílil byt - prostě nejlepší malíř. Romové rozjeli kampaň proti předsudkům

Nezisková organizace IQ Roma Servis rozjela kampaň, která má pomoci odbourat předsudky vůči zaměstnávání Romů. A neváhala pro svůj záměr využít i odvážné slogany. Třeba Cikán mi vybílil byt - prostě nejlepší malíř. Anebo: Cikáni nám zase nařezali - kůlnu plnou dříví.

„Myslíme si, že česká veřejnost je pro tento typ sdělení asi nejotevřenější, a také si myslíme, že takhle těžké téma je asi lepší odlehčit,“ říká ke sloganům ředitelka neziskové organizace IQ Roma Servis Katarína Klamková, která kampaň organizuje.

Když jim agentura navrhla v kampani používat místo Rom slovo Cikán, nejprve se prý organizátoři trochu lekli. „Ale potom jsme přistoupili na to, že je to pravděpodobně skutečně široce používaný termín. Asi je důležité pro sdělení kampaně používat jazyk, na který je cílová skupina zvyklá,“ vysvětluje Klamková.

Kampaň má především poukázat na to, že potíže s nezaměstnaností a se vzděláním jsou pro Romy klíčové. „To dává lidem a konkrétně Romům ekonomickou nezávislost a soběstačnost. A samozřejmě nekvalitní vzdělání ovlivňuje zaměstnání. Neschopnost získat si důstojné a stabilní zaměstnání, znamená být stále stigmatizován a být neustále v pasti,“ podotýká Klamková.

Připomíná, že Romové často nedostanou zaměstnání jenom proto, že Romy jsou. „Je spousta jednotlivců, kteří se snaží, a kteří jsou ponižováni tím, jak je na ně pohlíženo veřejností. Spousta nás pracuje, pracovat chce a pracovat umí,“ dodává ředitelka neziskové organizace.