Boeingy 737 MAX stále do vzduchu nesmějí. V Ruzyni přesto zahájil provoz nový letecký simulátor
Piloti se v Praze na letišti Václava Havla budou učit na nových simulátorech dopravních letadel Boeing 737 a Airbus A320. Stály půl miliardy korun a provozuje je Letové výcvikové středisko Czech Aviation Centre. Dovnitř vás vezme reportérka Tereza Chlubná.
Do simulátoru Boeingu 737, který uvnitř vypadá úplně jako kokpit letadla, nastupuji s vedoucím instruktorem Pavlem Havelkou. Podle počítače jsme právě na letišti ve Frankfurtu a můžeme si naprogramovat trasu, kam budeme chtít – třeba do Prahy.
Usedám na místo druhého pilota a podle toho, co vidíme na obrazovkách před sebou, už rolujeme po ranveji. „Teď bychom měli postupně přitahovat řídící páku. Je potřeba relativně větší síla,“ ukazuje Pavel Havelka. Plním jeho instrukce a zdá se, že jsme se opravdu vznesli.
Software se stále prověřuje
Čtěte také
Letadla 737 MAX v současnosti létat nesmějí, a to kvůli nehodám v Etiopii a Indonésii, při kterých zemřelo 346 lidí. Příčinou katastrof byl podle vyšetřovatelů vadný software v letadlech. Ředitel Czech Aviation Centre Antonín Jakubše tvrdí, že v simulátoru Boeingu 737 MAX je zatím poslední revidovaná verze softwaru, kterou společnost pro tato letadla po nehodách vyvinula.
„Pokud bude shledán jako vhodná náhrada, tak jsme připraveni pro trh. Pokud by bylo potřeba ještě něco upravovat, máme domluvu s Boeingem, že nám okamžitě dodá software v novější verzi,“ ujišťuje.
Úplně jako v letadlo
Piloti mají při tréninku pocit, jako by byli ve skutečném letadle, protože simulátory se hýbou všemi směry.
„Simulace rozjezdu se dělá tak, že se simulátor nakloní dozadu, takže mají piloti pocit, že jsou zatlačeni do sedaček. Vizuální vjem tomu ale neodpovídá, ten působí, jako by jeli rovně. Je to opravdu velmi věrné rozjezdu,“ popisuje Pavel Havelka.
Související
-
Boeing věděl o softwarovém problému letounů 737 MAX skoro rok, letecké společnosti ale neinformoval
Vedení společnosti se o záležitosti dozvědělo až po 29. říjnu 2018, kdy se zřítil indonéský stroj aerolinek Lion Air.
-
Budoucnost letectví bezpečněji: čeští vědci vyvíjí materiál, který lépe odolá ohni
Nově vyvíjený vrstvený materiál, který vědci vytvořili, ani po čase neprohoří a nevytváří kouř. Aby seale materiál mohl reálně využít v kabinách letadel, musí získat potřebnou certifikaci.