Berlín hostí veletrh spotřební elektroniky. Na technologické novinky se třesou hlavně herní nadšenci

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy počítačová hra - hráč - počítačové hra
0:00
/
0:00

Predátorův trůn – tak se přezdívá novému hernímu křeslu, které je jednou z nezajímavějších novinek světového veletrhu spotřební elektroniky IFA v Berlíně. Dokazuje, že počítačové firmy při vývoji nových technologií na hráče stále pamatují. A co víc, často je to právě herní průmysl, který tento vývoj táhne.

Počítačová hra Attentat 1942 je první svého druhu, tvrdí čeští tvůrci. Získá herního Oscara?

Z počítačové hry Attentat 1942

Česká počítačová hra Attentat 1942 míří na prestižní soutěž Independent Games Festival v San Francisku. Tu v herním světě přirovnávají k filmovým Oscarům. Hra zaujala porotu především precizností, s jakou popisuje život ve 40. letech 20. století. Vytvořil ji tým expertů z Akademie věd a Univerzity Karlovy v Praze.

Velké kožené křeslo jako vytržené z automobilu. Na něm masivní kovová konstrukce, která drží tři 27palcové monitory. Tchajwanská společnost Acer přináší úplně nový zážitek z hraní, říká přímo z Berlína redaktor serveru Technet.cz Václav Nývlt.

 „Je tam deska potažená stejným materiálem, jako bývá na herních podložkách pod myš. Na něj se dá myš, klávesnice, případně nějaký volant nebo joystick a hráč si všechno může napolohovat přesně tak, jak mu to při hře vyhovuje. Je to pro vášnivé hráče, kteří jsou za počítače ochotní utrácet obrovské peníze,“ popisuje.

Herní průmysl roste

A na to počítačové firmy pochopitelně slyší a hráčům se snaží jít na ruku. „V posledních pěti letech vidíme velkou změnu ve vývoji technologie grafických procesorů. A protože můžeme výkonné čipy dávat už třeba i do notebooků, rozšiřuje to naši hráčskou základnu. Zároveň náruživí hráči vyžadují čím dál graficky intenzivní zábavu,“ říká Barrie Rankin ze společnosti Lenovo.

Zvyšují se paměti, zlepšuje se chlazení, a tak se výkonné grafické čipy dostávají snadno i do notebooků.

„Zájem o herní počítače roste. Je to vidět i na nabídce produktů nejrůznějších firem, ať už jde o desktopy, notebooky, monitory a další příslušenství,“ popisuje Václav Nývlt. „Už se neklade důraz jen na výkon, ale i na provedení nebo třeba osvětlení.“ Nemluvě o dalších zařízeních, která rozšiřují videoherní zážitky doslova o nový rozměr.

Budoucnost je ve virtuální realitě

Podle profesionálního hráče z českého progamingového týmu eSuba Ondřeje Zemana čeká rozvoj především virtuální realitu. „Vidím v tom velký potenciál, protože hráč se může navíc pohybovat, takže by mohlo jít o pomyslný můstek mezi e-sportem a sportem,“ poznamenává.

Cestování časem není díky virtuální realitě nedosažitelné. V Praze si teď můžete zkusit oživit golema

Virtuální hra Golem se veřejnosti otevřela ve středu

České vývojářské studio DiVR Labs vytvořilo unikátní projekt Golem VR. Stačí mít brýle pro virtuální realitu a ocitnete se v pracovně legendárního rabína Löwa. Nečeká vás nic menšího než oživování mýtické hliněné postavy. Unikátní projekt je největší atrakcí tohoto typu v Evropě a neztratí se ani v celosvětovém srovnání.

Barrie Rankin ze společnosti Lenovo k tomu přidává zajímavá čísla: Muži hrají častěji než ženy, a to v poměru 3:2. Na věku přitom vůbec nezáleží, hrají teenageři i čtyřicátníci.

„Podívejte se na deset let starý notebook nebo stolní počítač. Podívejte se, co umí a jak vypadá. A pak si uvědomíte, jak dlouhou cestu jsme ušli,“ hodnotí Barrie Rankin rychlost technologického pokroku. Počítače vypadají sice stále víceméně stejně, ta největší změna ale spočívá v tom, kam si je můžeme vzít a co všechno umí. A to platí pro hráče i pro běžné uživatele.