Automobilová krize ve Spojených státech a snahy o její zmírnění

14. leden 2009
Zblízka

O přežití bojují americké automobilky. Odbyt jim klesá rychleji než zahraniční konkurenci a v době finanční krize se například firma Chrysler potácí na pokraji bankrotu. Jak se snaží dostat z krize ven? Určitou představu dává detroitský autosalon. Natáčel na něj zpravodaj Českého rozhlasu Vít POhanka.

Vít POHANKA:
Viceprezident automobilky General Motors Jon Lauckner předvádí s kolegy automobil Chevy Volt, na elektrickou baterii plně nabitou z běžné zásuvky ujede tenhle vůz 60 kilometrů. Pak přijde ke slovu v případě delší cesty benzinový motor. Volt má jít do prodeje na podzim roku 2010 a společnost General Motors ho označuje za vlajkovou loď, jednu z prvních vlaštovek, které budou šetrné k životnímu prostředí a zároveň cenově dostupné. Na rozdíl od podobných modelů, které už na trhu sice jsou, ale stojí tolik, že jsou pro běžného zákazníka příliš drahé. Chevy volt má stát podle předběžných odhadů něco přes 30 tisíc dolarů, v přepočtu 600 tisíc korun, i když to společnost zatím nechce potvrdit. Viceprezident Lauckner zmiňuje v této souvislosti skutečnost, že americký Kongres schválil daňovou úlevu ve výši 7,5 tisíce dolarů, kterou dostane každý, kdo si auto, jako je Chevy Volt, koupí. Nastupující vláda prezidenta Obamy navíc investuje další prostředky na výzkum alternativních zdrojů energie. Proto je viceprezident General Motors podle svých slov přesvědčený, že je právě auto je Chevy Volt správný krok směrem, kterým se bude automobilový průmysl ubírat. Budiž, podobné iniciativy jako General Motors předvádějí v Detroitu i ostatní automobilky. Ovšem může jim to opravdu pomoci ze současné krize? Ze nějakou dobu možná ano, ale letos se situace nezlepší. Předpovídá Tom Robinet, analytik společnosti CSM Worldwide, která se a vývoji automobilového průmyslu specializuje. Prodej aut bude ještě nějakou dobu klesat, a to samozřejmě poznamená výrobu. Trh je totiž zaplavený vozidly, která stojí ve skladech. Nejdřív je nutné prodat existující zásoby, teprve potom začít dodávat nová auta. To znamená, že se omezují a bude dál omezovat výroba a pro mnoho lidí nebude práce. Odboráři v tradičních amerických automobilkách se navíc těší výrazně vyššímu platům než jejich kolegové u zahraniční konkurence. Zdravotnímu a důchodovému zabezpečení, které by jim mohla velká část Američanů jen závidět. O takové výhody teď přijdou, a to se jim pochopitelně nelíbí. Před výstavištěm Cobocentrum, kde se detroitský autosalon koná, uspořádali malou demonstraci, neměle sice posvěcení odborových předáků, i tak ale protest naznačil, že se zaměstnanci automobilek nehodlají vzdát bez boje. A to konkurenceschopnosti jejich zaměstnavatelů jen těžko pomůže. Majíli americké automobilky přežít, budou si muset na novoty zvyknout všichni, kdo mají na zachování amerického automobilového průmyslu zájem, říká analytik tom Robinet. Odboráři, výrobci i vláda se nakonec musejí dohodnout na společném postupu, pokud nemají o práci přijít statisíce, možná miliony lidí. Ale tím to nekončí. Spotřebitelé se budou muset smířit s tím, že bude možná existovat méně domácích výrobců a nabídka nebude tak široká jako doposud. Budou také pravděpodobně kupovat menší auta. Provoz velkých sportovních a užitkových vozidel a menších nákladních vozů, tak oblíbených na venkově, bude prostě příliš drahý. Jinými slovy si také Američané už budou muset zvyknout na to, že éra velkých aut s velkou spotřebou končí. Vít Pohanka, Český rozhlas, Spojené státy.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: vpo
Spustit audio