Ateisty zbožňuju. Mají provokativní otázky a nutí mě nad nimi přemýšlet, říká Rabínka v zácviku

30. srpen 2022

Rabínka v zácviku Kamila Kopřivová vystudovala Husitskou teologickou fakultu Univerzity Karlovy a dostala se na Abraham Geiger Kolleg v Postupimi. Má za sebou roční studium na ješivě v Jeruzalémě a na sociálních sítích je známá jako Rabínka v zácviku. „Židovství je poměrně vysokoprahové, pokud se k němu chcete přidat,“ popisuje složitou cestu ke své profesi. Jak se na ni připravuje? A nakolik je v Izraeli běžné, aby byla žena ortodoxní rabínkou? Poslechněte si rozhovor.

Čím vás oslovil judaismus?

Svou praktičností a důrazem na komunitu. Taky tím, že Bůh v pojetí židovství je velmi abstraktní. Není to jako v křesťanství, že bychom se ho snažili nějak popisovat, porcovat na různé části a podobně. My o něm prostě nic nevíme. Cítím jeho přítomnost, ale nejsem schopna ho nějak kategorizovat.

Chybí nám svatost v současném světě? Kolik lidí třeba ve vašem věku hledá?

Vedu debaty se spoustou lidí a spousta lidí v mém okolí hledá, ale to je tím, co dělám. Oni se na mě přirozeně obrací. Nemůžu generalizovat, protože moje bublina je tímhle směrem zaměřena.

Čtěte také

Ale obecně nám svatost asi chybí. Myslím si, že lidem „něco“ chybí. A chtěli by to někde najít, ale vlastně neví pořádně jak. Pak se často obrací třeba k nějakým východním praktikám, mindfulness a podobně, to je dnes moderní. Ale hlavně se to nesmí označovat jako organizované náboženství, protože to je v dnešní společnosti špatně.

Proč má smysl institucionalizovaná víra?

Protože za sebou máte tu instituci. Je to bezpečí, něco, kde vás někdo chytí a podrží, když začnete padat. A nemusíte si sama tolik prošlapávat cestičku.

Jak moc jsou židé vstřícní ke konvertitům, lidem bez tradice, kteří si židovství vybrali?

Je třeba říct, že židovství je poměrně vysokoprahové, pokud se k němu chcete přidat. To znamená, že se toho musíte opravdu hodně naučit. Musíte zvládnout cizí jazyk, musíte ovládnout spoustu zvyků a tradic, o kterých jste předtím vůbec nevěděli. A trvá to dlouho.

Pokud si tohle člověk vybere, tím vším projde, internalizuje to a do tohoto společenství se začlení, není zvykem, že by mu to někdo vyčítal.

Samozřejmě se vždycky najdou nějací lidé, kteří se na konvertity dívají trochu svrchu, protože nemají židovskou matku a židovský původ, ale z mého pohledu je to ostuda, protože ten člověk si to zvolil dobrovolně, odpracoval si to a není nejmenší důvod, proč mu to zazlívat a vyčítat.

Jaký vztah máte k ateistům?

Já je zbožňuju. Je to skvělé, protože se ptají na spoustu otázek. Mají strašně provokativní otázky a z toho důvodu se často a ráda na Twitteru ptám na otázky spojené s náboženstvím. Protože to, na co se lidé ptají, mě často šokuje, pobouří nebo si říkám: No to teda ne! A pak mě to burcuje k přemýšlení a hledání vlastních odpovědí.

Čtěte také

Co vás teď naposledy nadzdvihlo?

Včera jsem se na Twitteru ptala na to, jaké náboženství by si lidé vybrali, kdyby mohli. Teď hned. A spousta lidí tam napsala, že by si zvolila buddhismus, protože je nenásilný. Tahle otázka mě teď celkem pokouší.

Nemyslím si, že by se dnes v České republice jedno ze tří monoteistických náboženství snažilo v lidech vzbudit násilnost. Pokud jsou lidé násilní na základě náboženství, je to tím, že si to špatně vykládají nebo že někdo zneužívá jejich víru a motivuje je k tomu, aby se stali fundamentalisty. Tohle mě teď opravdu oslovuje, proč vlastně mají lidé u nás náboženství spojeno s násilím.

Jak vypadají židovské svátky v Jeruzalémě? A co všechno obnáší studium rabínského semináře? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Lucie Výborná , agn

Související