Ztraceni ve Velkém bazaru

V centru každého pořádného orientálního města najdeme bazar - tržnici, která kdysi sloužila nejen jako předchůdkyně dnešních hypermarketů, ale také jako místo setkání přátel, známých nebo obchodních partnerů. Orientální bazary jsou dnes určeny hlavně cizincům. Jedním z nejslavnějších je istanbulský Grand Bazaar.

Kávu, kapučino nebo silný turecký čaj budeme po návštěvě Grand Bazaaru potřebovat. Jak už název napovídá, istanbulský bazar je velký, a proto je vhodné mít po ruce mapu nebo si pamatovat, kudy jsme se do tohoto labyrintu dostali.

"Abyste se mohli vrátit zpátky a najít snadnou cenu do hotelu, pamatujte si Beyazit. Když tak se někoho zeptejte, kde je Beyzit, výlez," nabádala průvodkyně skupinu českých turistů.

Tržnici tvoří síť chodeb a krytých ulic. V parném dni vám za chvíli budou stékat čúrky potu po zádech. Komu to nevadí, může se na dlouhé hodiny ponořit do světa koberců, látek, šperků, pravé i méně pravé kůže a oděvů známých značek.

O původu tohoto zboží není třeba pochybovat. Všechno bylo vyrobeno v Turecku, samozřejmě bez souhlasu majitelů ochranných známek. Ačkoli je bazar plný lidí, pan Haka - prodavač falešné obuvi - na letošní sezonu naříká.

"Někdy to jde dobře, jindy špatně, ale teď to opravdu není nic moc. Letošní rok je celý špatný. Turisté nechtějí utrácet. Máme tři obchody, ale někdy za celý den neprodám ani jediné boty a domů se vracím s prázdnou. Navíc nás drtí čínská konkurence. Lidé kupují jejich levné boty a vůbec nehledí na jakost. Já mám továrnu na boty, které jsou z dobré kůže, a ta je drahá. Číňané nedělají kvalitní věci," stěžuje si pan Haka.

Inu, i výroba falešného zboží vyžaduje fortel a znalost materiálů. Zdá se, že na Grand Bazaaru není nic opravdového, kromě samotného bazaru. Ale ani to není tak úplně pravda, vysvětluje mi naše průvodkyně paní Mine.

"Tohle není původní tržnice. Tu zničilo několik požárů. Obyvatelé Istanbulu tady nenakupují. Je to už jen atrakce pro turisty. Napočítají tu čtyři tisíce menších či větších obchodů - na hlavní třídě sídlí klenotníci a v uličkách obchody s koženým zbožím. Velmi populární, zvláště u dam, jsou krámky s falešnými koženými kabelkami," přiblížila.

Mě osobně uchvátily kožené peněženky nabízené zemitým stylem. Na dámy a dívky mají turečtí prodejci zase jiné fígle, vypozorovala kolegyně Pavla: "Když chtějí, aby jsi si něco koupil, tak říkají, že vypadáš jako modelka. Tím ti stoupne sebevědomí. Než jsem si koupila povlaky na polštářky, tak mi řekli, že mám takový něžný a jemný profil, že jsem krásná."

Znalci Istanbulu minou Velký bazar a seběhnou hlučnými uličkami kolem Nové mešity až k zálivu Zlatý roh. Odtud se vchází do voňavého Egyptského bazaru ze 17. století. Tady se prodává koření, oříšky, vonný nebo jedlý olej, čaj, káva a další pochutiny. Všechno zboží je pravé, dušuje se Murtazar, který tu prodává koření už dvacet let.

"Tohle je nejznámější trh s kořením na světě. Jezdí k nám nakupovat z České republiky, Spojených států, Španělska i Francie. Kromě koření prodáváme také přírodní jablkový nebo pomerančový čaj, prvotřídní med bez cukru, máme velký výběr oříšků a naši prodavači hovoří několika jazyky. Já mám tuhle práci hodně rád, protože se díky ní každý den setkávám s tolika lidmi z různých zemí a kultur," dodal Murtazar.

0:00
/
0:00
autor: mdo
Spustit audio