Že by motorkáři jezdili opatrněji?

4. listopad 2009
Motožurnál , Motožurnál

Venku už vládne spíš zimní počasí, a tak je zřejmé, že motorkářská sezóna je u konce. Nastal čas bilancovat. V létě televizní zpravodajství téměř každý den přinášela obrázky z tragických nehod motorkářů, přitom statistiky tak nepříznivé nejsou. Motorkáři v porovnáním s předchozím rokem neumírali tak často. Pojďme se teď na předběžná čísla podívat podrobně.

Jsou to sice předběžná čísla za prvních deset měsíců, přesto už s jistotou můžeme říct, že v letošním roce zemřelo na českých silnicích méně motorkářů než v roce 2008. Od ledna do listopadu se zabilo 81 motorkářů, což je o 20 méně než ve stejném období loňského roku. Už třetím rokem tak pokračuje příznivý vývoj nehodovosti motorkářů. Stejná však zůstává příčina těch nejtragičtějších nehod.

"Nejčastější příčinou je nepřiměřená rychlost jízdy, na kterou připadá bezmála 50 procent z celkového počtu zaviněných nehod. Ovšem na tuto příčinu připadne 70 procent usmrcených osob. Řidiči motocyklů mají problémy především při projíždění zatáček, respektive nezvládnou řízení při průjezdu zatáčkou vlivem ne nepřiměřené, ale přímo vysoké rychlosti," potvrzuje Josef Tesařík z policejního prezidia.

Zarážející na statistikách je podíl alkoholu na nehodách motorkářů. Nejvíce pijí řidiči mopedů.

"U řidičů malých motocyklů bylo víc jak 13 procent z celkového počtu nehod zaviněno pod vlivem alkoholu. To je zhruba trojnásobek podílu, který mají řidiči osobních automobilů. U řidičů motocyklů je podíl nehod zaviněných pod vlivem alkoholu poněkud nižší - 7,2 procenta - ovšem i tak je vyšší než u dvoustopých motorových vozidel," udává Josef Tesařík.

Ani tady se čísla příliš neliší od minulého roku. Zajímavá je statistika míry zavinění tragických nehod motorkářů. Z 81 mrtvých motorkářů zahynulo 61 vlastní vinou.

"Za tři čtvrtiny úmrtí si motocyklisté mohou sami. Zbylá čtvrtina padá na vrub ostatních účastníkům silničního provozu, především řidičů dvoustopých motorových vozidel. Ovšem nemůžeme vyloučit ani chodce a cyklisty," říká Josef Tesařík.

I přesto, že smutné statistiky rok co rok zaznamenávají nižší počty smrtelných nehod motocyklů, patří Česká republika stále na chvost Evropy.

"Horší situace než u nás je jen ve Slovinsku, kde na jednu miliardu ujetých kilometrů připadá víc jak 350 usmrcených osob. U nás je situace o trochu lepší - kolem 320 osob. Na druhou stranu bychom se měli podívat i na severské státy. Nejlepší hodnota v Norsku je 35 osob, ve Švýcarsku 40. Úroveň závažnosti nehod je na území Německa nebo Švýcarska víc jak šestkrát nižší než na území České republiky," uzavírá Josef Tesařík.

To je důvod k zamyšlení nejen pro motorkáře, ale i pro řidiče aut a třeba i policisty.

autor: bob
Spustit audio