Zaměstnanec musí znát svou pracovní dobu
Nástup do nového zaměstnání bývá mnohdy spojený s jistou nervozitou. Nevíme, jak se nám bude změna pracoviště líbit, neznáme nároky zaměstnavatele, ale něco je přece jen podle zákoníku práce dáno přesně. Zákon sice stanoví kolik hodin má mít pracovní týden a je tam i místo pro práci přes čas. Nejdříve musí každý zaměstnanec přesně vědět, jaká jeho týdenní pracovní doba je, protože to v pracovní smlouvě být nemusí. Do pracovní smlouvy si můžu třeba dát napsat, že budu pracovat jen na půl úvazku.
Ano, to je jeden z těch možných případů. Ale ta stanovená týdenní pracovní doba je ta, kterou zaměstnavatel stanoví pro všechny zaměstnanance podniku nebo své firmy. A právník Ministerstva práce a sociálních věcí Jaroslav Jakubka k tomu dodává.
Jakubka: Není to napsáno v zákonech nebo předpisech, ale platí paragraf 32, takže zaměstnavatel povinen písemně informovat zaměstnance o pracovní době. Každého zvlášť či na nástěnce a tak zjistí, jakou má pracovní dobu a jaké rozvržení směn.
Rozumím tomu dobře, že práci nad stanovenou dobu už by musel brát zaměstnavatel jako práci přes čas?
Ano, ale zákon je postaven tak, že právě práce přes čas se nesmí brát jako pravidlo. Může se stát, že dojde k nějaké kalamitní situaci, k mimořádným zakázkám a pak zaměstnavatel může nařídit práci přes čas.
Může takovou práci přes čas zaměstnanec odmítnout?
Tak i na to zákoník práce myslí.
Jakubka: Do 150 hodin v kalendářním roce je stanoveno zákonem, že se nesmí odmítnout. Pokud ano, jde o porušení pracovní kázně a může být vykazováno jako neomluvená absence.
V praxi se podle doktora Jakubky někdy stává, většinou u soukromých zaměstnavatelů, že to zaměstnavatel nenařídí jako práci přes čas, tu by musel zaplatit navíc nebo poskytnout za ní náhradní volno, čili nevykazuje to jako práci přes čas a tím zaměstnance určitým způsobem nutí, aby pracovali déle než je jejich pracovní směna. A často jim to pak ani nezaplatí.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Krycí název Naviják. Vojenská policie šetří nákupy terénních nákladních vozů Tatra od zbrojaře Strnada
-
Piráti mohou na bitcoinové kauze vydělat, shodují se odborníci. Klíčová je pro ně Praha a kritika ODS
-
Potřebujeme pravidla pro influencery. Je na čase to brát vážně, apeluje digitální antropoložka
-
Autobusový ‚teror‘, závislost na rodičích a techno. Čtvrtinu Čechů ohrožuje dopravní chudoba