Vzduch provoněný ořechy a máslem: bratislavské rohlíčky se pečou podle více než čtyři sta let staré receptury
Symbolem rakousko-uherského Prešpurku bylo kdysi sladké pečivo ve tvaru písmene C nebo podkovy. Dnes ho známe jako bratislavské rohlíčky. Během dvacátého století ale tahle lahůdka z pultů slovenských pekáren a cukráren vymizela. Ještě před třinácti lety se jich tehdejší zpravodaj nemohl dopátrat. Dnes jsou ale bratislavské rohlíčky zpátky.
Vůně až na ulici
V odlehlé části Bratislavy se blížím k místu, kde údajně pečou ty vůbec nejlepší rohlíčky. Zevnitř pekárny se line teplý vzduch provoněný ořechy a máslem. Takže jsem tu správně.
Čtěte také
Nad tácem se zlatavými podkovičkami se potkávám s pekařským mistrem Jánem Šimunkem: „Bratislavské rožky jsou to nejtypičtější a nejtradičnější, co Bratislava má. Jde o jemné pečivo, pěkně vytvarované rohlíčky plněné ořechy, nebo mákem,“ popisuje.
Přecházíme k místu, kde se rožky vyrábí: „Máme tu dva šikovné kolegy. Jeden tvaruje makové bratislavské rožky a kolegyně tvaruje ořechové bratislavské rožky,“ ukazuje mi.
Makové a ořechové rozeznáte podle tvaru
Rohlíčky nebo rožky mají na délku řekněme dvanáct centimetrů, na povrchu pečením vznikla krásná mramorová mozaika.
Makové a ořechové od sebe jde snadno rozeznat – ty s makovou náplní mají vždy tvar podkovy, ořechovou náplň prozradí tvar písmene C. Původ mají rohlíčky v německy mluvících oblastech. Náplně odkazují k židovskému vlivu, tvar ale získaly v Bratislavě.
„V mistrovských pekařských ceších se profilovali speciální pekaři bratislavských rožků. Vznik nebo první zmínka o nich je předmětem legend a pátrání v archivech,“ dozvídám se. Rožky se v dnešní Bratislavě prý prokazatelně pekly už před víc než čtyřmi sty lety. V devatenáctém století je vystavovali v Budapešti, Paříži nebo americkém Chicagu.
Nechci, aby to znělo pateticky, ale když peču bratislavský rožek, cítím obrovský závazek vůči starým pekařům, kteří s tím před tři sta lety začínali.
Zaměstnanci pekárny kolem nás naplno pracují – část připravuje těsto, další pracují s náplněmi. Ale klíč k dobrému rožku je podle Jána Šimůnka u vedlejšího stolu.
„Ano, vidíme finální fázi, to je natírání rožků vajíčkem. Ty jemné tahy štětcem a důslednost, které děvčata předvádí, není samoúčel. Mají v rukách finální podobu: ať jde o tvar, lesk či mramorování...“
Řemeslo obnoveno. Naštěstí
Rožky ze Slovenska vymizely po druhé světové válce. Nějakou dobu se bratislavské rohlíčky pekly jen v domácnostech.
„Naštěstí po změnách v osmdesátých letech došlo k tomu, že se objevili staří pekaři, kteří se začali věnovat původním receptům. Snažili se je zachránit a objevit. A díky nim můžeme vyrábět bratislavské rožky tradičními postupy,“ uzavírá mistr Ján.
Jozef má mimo jiné na starost pečení; dává pozor, aby se rožky nespálily. A dovoluje mi jeden ochutnat. Zkouším ještě teplý rohlíček. Vybral jsem si podkovu, takže makový – a musím doporučit, že když bratislavský rožek, ideálně ještě zatepla.
Související
-
Od Descarta ke croissantům: jak se filozof stal pekařem a prorazil s nejlepšími madlenkami
Nejdřív vystudoval filozofii na Sorbonně a získal doktorský titul. Pak se ale rozhodl pro změnu a stal se pekařem. Dnes je jedním z nejlepších výrobců madlenek v Paříži.
-
Jak si nejlépe pochutnat na švédských dobrotách?
Švédské pečivo má svůj vlastní styl, kterého se drží i rodinná pekárna Katarina v Malmö.
-
Proč pečou ve Skandinávii chleba s příměsí zvířecí krve?
Pochází ze Skandinávie a známe ho už léta – křupavý chléb knäckebröd. Ve švédské oblasti Höga Kusten na pobřeží Botnického zálivu se peče i tunnbröd, tedy tenký chléb.