Vivaldi byl pankáč své doby, říká muzikant Dvořák. Zve na Vivaldianno The Show
Muzikant, režisér a producent Michal Dvořák se na dva měsíce přestěhoval do Divadla Hybernia v Praze. Včera tam totiž mělo světovou premiéru Vivaldianno The Show. „Benátky tam jsou, ale ve velmi moderním hávu,“ pochvaluje si muzikant, který v projektu spojuje multižánrovou show a barokní hudbu. V rozhovoru s moderátorem Vladimírem Krocem se ale rozpovídal i o tom, jaké má plány kapela Lucie.
Jak jste dostali Benátky do Hybernie?
Používáme moderně pojatý princip Laterny Magiky, českého vynálezu z 60. let. Jsme schopni vytvářet velmi zajímavé prostory s obrovskou hloubkou perspektivy, Hybernia navíc disponuje ještě třemi projektory přímo v sále, to znamená, že promítáme ještě nad podium a po stranách podia, zvětšuje se vizuální imaginace prostoru. A snažili jsme se současnými moderními prostředky přiblížit Benátky a Vivaldiho životní situace, o kterých vypráví celý příběh. Takže Benátky tam jsou, ale ve velmi moderním hávu.
Kolikátá je to vlastně verze Vivaldianna?
Čtěte také
Od roku 2014 počítáme první velký Vivaldianno, kdy jsme vyprodali O2 Arénu, to se jmenovalo City of Mirrors. Pak jsme ukradli dvojku Matrixu, takže se to jmenovalo Vivaldianno Reloaded. A teď se to jmenuje Vivaldianno Shining Venice, to je pro velké haly a koncerty v zahraničí. Ale ten divadelní setup z Shining Venice na divadelní nebo muzikálová podia jsme nazvali The Show.
Jak se aktuální verze liší od předchozích?
Řekl bych, že absolutně, říkali to i lidé, kteří tam byli včera. Zůstala moderně zpracovaná hudba Antonia Vivaldiho, to je něco, s čím asi ve světě bodujeme, protože jsme hráli třikrát v sídle izraelské filharmonie v Tel Avivu, což je jeden z nejprestižnějších stánků na světě. Je to tím, že jsme ponechali původní aranžmá Vivaldiho, a k tomu jsme se snažili současnými hudebními, technologickými výrazovými prostředky umocnit atmosféru a energii, kterou tam Vivaldi zachytil. To znamená, že s veškerou pokorou se snažíme akcentovat a dynamizovat úžasnou barokní hudbu Antonia Vivaldiho.
Je známo, že tam figuruje Pierce Brosnan, s ním ostatně spolupracujete i na dalších projektech. Je pravda, že by se měl přijet podívat na nějakou z repríz?
Sliboval nám to, my s ním spolupracujeme i na projektu iMucha show, sliboval, že přijdete už tenkrát, to nevyšlo. Také sliboval, že by možná přijel teď. Ale naštěstí pro něj, naneštěstí pro nás, stále točí, je v kurzu, producenti ho nepustí. I když by čas měl, tak pakliže je vázán smlouvou, tak i kvůli bezpečnosti, na cestě do Evropy a zpět se může stát cokoliv, ho oni nepustí. Zároveň nám slíbil, že by možná přijel na náš mezinárodní festival filmové hudby Soundtrack Poděbrady.
Ale musím ještě podotknout, že to hrajeme v češtině, Jirka Dvořák v hlavní roli, mimochodem je to první český herec, kterého dabuje zahraniční hvězda Pierece Brosnan, protože Jirka to namluvil jako první. Máme tam Pavlu Tomicovou, Vilmu Cibulkovou, Petra Štěpánka, Kryštofa Hádka, Honzu Dolanského, Moniku Timkovou, takže lidi se nemusejí bát, protože jak jsme zjistili, tak v Čechách lidé nemají moc rádi cizojazyčné verze. Ale máme speciální software – můžete si do smartphonu stáhnout aplikaci a v synchronu máte Pierce Brosnana do uší.
Souvisí nějak genius loci Divadla Hybernie s Antoniem Vivaldim?
Vivaldi tady měl přítele, hraběte Morzinu, který ho tady několikrát hostil, byl jeho obdivovatelem a sponzorem. A v Hybernii spatřuji paralelu, protože Hybernii, což byl klášter irských františkánů, postavili 19 let před tím, než se Antonio Vivaldi narodil. A stejně jako ten barák dnes už není kostel, ale moderní divadlo, tak jsme se snažili s veškerou pokorou a úctou dílo Antonia Vivaldiho převést do současnosti moderními hudebními a technologickými prvky. Tak, jak by to možná udělal sám, kdyby měl ty možnosti, protože málokdo ví, že Antonio Vivaldi byl takový docela pankáč své doby, a to se mi na něm líbí.
Čtěte také
Oni ti umělci vůbec, ať už to byl Mozart nebo Vivaldi nebo jiní, se vždycky trošku vymykali, především geniální hudebníci, co tu zanechali muziku na další staletí. Ale Vivali byl v tomhle velmi excentrický. Ale to nebudu prozrazovat, ať se každý jde podívat do Hybernie.
A jak jste na tom s kapelou Lucie? Chystáte něco nového?
Chystáme, pauza neexistuje, makáme furt. Domluvili jsme se, že budeme připravovat nové písně, musíme připravit tři zásadní koncerty, které máme na podzim, jmenuje se to Tři malé dárky. Podobu nebudu prozrazovat, protože to je překvapení. Máme tam nějaké festivaly, jinak příprava, příprava, příprava, protože bychom se rádi vrátili do gardu, který byl před covidem, to znamená velké koncerty, velké show, protože to je to, co lidi zajímá, nás to vždycky bavilo, dělat věci pořádně.
Aby mohl člověk takové věci dělat, tak musí na jedno místo dostat hodně lidí, sdružit prostředky, protože technologie je dneska nákladná a drahá. Jen pro představu – pracuje na tom 80 lidí rok a půl než se jede na show. Takže to stojí spoustu peněz a úsilí. Teď pracujeme, ale nebude to vidět, ukážeme to lidem až za rok.
Jak Michal Dvořák vzpomíná na začátky kapely Lucie? A vrátí se Vivaldianno na velká pódia? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Absolvovat koncert Lucie je jako uběhnout maraton, říká Michal Dvořák
Hostem Radiožurnálu Sport byl hudebník a sportovec Michal Dvořák. Je víc sportovec, nebo hudebník? Jak se prolíná jeho hudební kariéra se sportem? Ptal se Jan Pokorný.
-
Nechci, aby mi někdo vysvětloval text písní. Příběh si chci vytvořit sám, říká David Koller
„Digitální synťáky mě moc nebavily. Obklopil jsem se těmi analogovými – jsou to nové a nové možnosti s tím pravým zvukem,“ popisuje David Koller jeho nový hudební projekt.
-
Dobrou hudbou špatný film nezachráníte. Někdy hraje ticho mnohem víc než hudba, říká Muchow
O hudbu k dění na pódiu během vyhlašování Českých lvů se postará Jan P. Muchow se svou kapelou The Antagonists. Půjde si pro sošku letos i on sám? Poslechněte si rozhovor.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.