V případě srdeční zástavy rozhodují vteřiny. Díky systému first responderů má víc lidí šanci na záchranu
Moderní technologie stále více pomáhají při záchraně lidských životů. Díky jednoduché mobilní aplikaci dokážou například záchranáři k člověku se srdeční zástavou snadno poslat proškolenou pomoc, která mu může zachránit život – takzvaného first respondera.
Operátorka na tísňové lince 155 Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje přijímá hovor. Žena na druhé straně hlásí kolaps muže. Nereaguje, jen chrčí.
VIDEOZÁZNAM: Jaká je budoucnost medicíny? Sledujte druhý přednáškový večer Experiment Speciál
V úterý od 19.05 jsme vysílali živě na facebooku a webu Radiožurnálu přednášky a rozhovory z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR. Jak vypadají nejnovější lékařské pomůcky? Co nám přináší bionika? A jak na první pomoc? Podívejte se na videozáznam a online reportáž z místa!
Operátorka musí během několika vteřin poznat, že volající oznamuje srdeční zástavu, a okamžitě zahájit takzvanou telefonicky asistovanou resuscitaci, kdy volajícímu radí, jak poskytnout první pomoc.
„Kleknete si z boku, ruku položíte na střed hrudníku, druhou shora. A celou svoji vahou budete stlačovat hrudník do hloubky… Rychle! Teď, teď, teď…“ instruuje ženu na telefonu.
Proškolená pomoc na dosah
Mezitím už systém automaticky aktivuje first respondery. To jsou proškolení lidé, kteří dokážou poskytnout kvalitní první pomoc, tedy policisté nebo hasiči. V Královéhradeckém kraji ale zhruba před třemi lety záchranáři jako první v Česku umožnili, aby se first respondery stali i laici, kteří na záchrance absolvují kurz.
„K srdeční zástavě většinou dochází doma a tím, kdo nejčastěji poskytuje první pomoc, je někdo z rodiny, který má samozřejmě k postiženému naprosto odlišný vztah než laik,“ vysvětluje reportérovi Ondřeji Vaňurovi předseda České resuscitační rady Anatolij Truhlář, který je v Královéhradeckém kraji vedoucím lékařem letecké záchranky.
Rozhodují vteřiny
Filip Maleňák: Cílem je, aby aplikaci Záchranka mělo do léta přes milion Čechů
Zachraňuje lidské životy, ale není to lékař. Filip Maleňák vyvinul aplikaci Záchranka, kterou v Česku využívá přes 900 tisíc lidí. A každý měsíc přibývá dalších zhruba 20 až 40 tisíc uživatelů. Co potřebujeme k tomu, abychom mohli aplikaci používat?
First respondeři můžou být především v odlehlých oblastech u některých pacientů dřív než záchranný tým a mohou tedy také dřív začít s nepřímou srdeční masáží. A právě to je největší výhoda. Při srdeční zástavě je totiž důležitý čas.
„Srdeční masáž zajišťuje překlenutí doby, než se k pacientovi dostane defibrilátor, který tam buď přiveze naše sanitka, vrtulník, nebo třeba policejní hlídka. Každá minuta prodlení do výboje totiž znamená snížení šance na přežití přibližně o 7 až 10 procent,“ vysvětluje Anatolij Truhlář.
Pomáhají už stovky lidí
Systém first responderů funguje od podzimu 2016 a podle mluvčího hradecké záchranky Iva Nováka se za tu dobu osvědčil.
„S nasazováním laických first responderů máme poměrně dobré zkušenosti. Měli jsme zhruba 300 aktivací a jednotlivých zásahů se zúčastnily zhruba 400 stovky dobrovolných first responderů,“ upřesňuje.
Žiju, díky first responderovi
Jedním z těch, kterým tito lidé pomohli zachránit život, je i dnes 72letý Miloslav Košťál z Trutnovska. Před dvěma lety prodělal náhlou srdeční zástavu, ale přežil ji bez vážnějších následků.
„Šel jsem do krámu a najednou jsem se probudil v Hradci v nemocnici. Po týdnu jsem vůbec nechtěl věřit, že se něco stalo. Vím, že mi dávali tady toho budíka, prý to bylo za vteřinu dvanáct. A za tři dny mě pustili domů,“ vzpomíná pan Miloslav.
Jak to funguje?
Mobilní aplikace pro first respondery funguje na jednoduchém principu. V případě, že se nacházíte poblíž místa, kde je potřeba poskytnout první pomoc, se na vašem mobilním telefonu spustí poměrně výrazné zvukové upozornění.
Když jde o vteřiny
Co se děje, když se počítá každá vteřina? Martin Pařízek a Ondřej Vaňura přináší jedinečný pohled na práci složek Integrovaného záchranného systému.
V telefonu se vám po přijetí této výzvy objeví všechny podstatné informace včetně adresy, kde se pacient nachází. First responder se také může prostřednictvím aplikace spojit s operačním střediskem a požádat o bližší informace, popisuje zástupce vedoucího operátora hradecké krajské záchranky Jaroslava Krenčíková.
Aplikace se neustále vyvíjí a v budoucnu by mohla například umožnit i videohovor mezi first responderem a operátorem tísňové linky 155.
Související
-
První pomoc je jednoduchá. Když někdo zkolabuje, nedýchá a...
Snažte se zachovat klidnou hlavu, myslete na svou bezpečnost a v případě třeba dopravní nehody se snažte chovat tak, abyste neohrozili sami sebe, popisuje předsedky...
-
Lidem občas říkáme, že mohou zachránit život, přibližuje...
Jak se máme zachovat, když před námi leží člověk, kterému selhalo srdce nebo dýchání? Právě při takových situacích radí už dvacet let operátorka tísňové linky Zdrav...